1362.04.21
روزشمار جنگ سال 1362 1362.04.21 | |
---|---|
نامهای دیگر | بیست و یک تیر |
تاریخ شمسی | 1362.04.21 |
تاریخ میلادی | 12 ژوئیه 1983 |
تاریخ قمری | 1 شوال 1403 |
1. پس از ابلاغ فرماندهی مشترک قرارگاه نجف برای تشکیل قرارگاههای فرعی فتح، فتح۱ و فتح۲ بهمنظور اجرای عملیات والفجر۳ در محورهای شمالغرب، غرب و جنوبغربی منطقه مهران، امروز امین شریعتی و سرهنگ دولتآبادی فرماندهان مشترک سپاه و ارتش در قرارگاه فتح، نخستین دستورالعمل این قرارگاه را که شامل یگانهای تحتامر و استعداد آنها بود، ابلاغ کردند. براساس این دستورالعمل، یگانهای تحتامر قرارگاههای فتح۱ و فتح۲ عبارتاند از: قرارگاه فتح۱؛ عناصری از قرارگاه تاکتیکی تیپ۸۴ خرمآباد با گروه رزمی ۸۰۲، لشکر۵ نصر (۷ گردان)، تیپ۲۱ امام رضا(ع) (۶ گردان) و گروه ۳۰۲ توپخانه کمک مستقیم. قرارگاه فتح۲؛ لشکر۴۱ ثارالله(ع) (۸گردان) و تیپ۴ لشکر۲۱ حمزه. (استعداد این تیپ اعلام نشده است.)[۱] مأموریت قرارگاه فتح۱؛ تصرف منطقه دراجی، ارتفاعات زالوآب، نمهکلانبو و نمهکلانبوی کوچک در غرب و شمالغربی مهران. مأموریت قرارگاه فتح۲؛ در غرب و جنوبیغربی مهران و بهویژه تصرف بخشی از ارتفاعات قلاویزان. قرارگاه فتح همچنین برای کسب آمادگی لشکر۴۱ ثارالله(ع) و آشنایی با منطقه عملیاتی به قرارگاه فتح۲ ابلاغ کرد که لشکر۴۱ ثارالله(ع) خط پدافندی گردان۸۰۸ از تیپ۸۴ خرمآباد را در منطقه فیروزآباد و دامنههای قلاویزان، از ۲۴ تا ۲۹ تیرماه تحویل گرفته و در آنجا مستقر شود.[۲]
________________________________________
2. فرماندهی منطقه۱۱ سپاه در نامهای آخرین وضعیت و پیشرفت کار در محدوده عملیات والفجر۲ در منطقه عمومی پیرانشهر را به اطلاع فرماندهی کل سپاه و قرارگاه خاتمالانبیاء(ص) سپاه رساند. در این نامه جمعبندی فرماندهی منطقه۱۱ سپاه از جلسهای که با حضور جعفر اسدی فرمانده تیپ۳۳ المهدی(عج)، سرهنگ ناصری فرمانده تیپ۲ لشکر۷۷ خراسان، سعید بهادری مسئول اطلاعات تیپ۳۳ المهدی(عج) و سرهنگ فرضالله شاهینراد از فرماندهان قرارگاه تاکتیکی مالکاشتر در پیرانشهر برگزار شد و حاکیاز موفقیت نسبی در شناساییها، طراحی مانور، سازماندهی واحدهای رزمی و در عین حال آمادهنبودن واحدهای پشتیبانی رزم برای اجرای عملیات بود، درج شده است. بخشهایی از نامه مزبور بدینشرح است: ـ سه گردان از تیپ٣٣ المهدی(عج) با ٣ گردان از تیپ٢ لشکر٧٧ تلفیق شده است و فرماندهان گردانها و اطلاعاتی، محلهای مأموریت خود را شناسایی کردهاند. آموزش و پیادهروی واحدهای رزمی بهصورت مشترک انجام شده و به گفته فرماندهان، تیپها آماده حرکت هستند. ـ احداث قرارگاه تاکتیکی تا حدودی آماده شده و ارتباط مخابراتی با عقب برقرار است. مقدمات واحد بهداری انجامشده، ولی کارهای عملی بهصورت همهجانبه انجام نشده و برای تکمیل مأموریت منتظر رسیدن وسایل و امکانات هستند. ـ درخصوص طرح مانور روی راهکارهای مختلف گفتوگوها ادامه دارد، ولی به نتیجه مشخصی نرسیده است. براساس آخرین مباحث قرار است یک گردان به محور شمالی (راست) اضافه شود که این تصمیم تا دو روز دیگر با آمدن سرهنگ صیاد شیرازی به منطقه نهایی خواهد شد. همچنین در این نامه درباره بخشی از نارساییها، مشکلات و کمبودها آمده است: ـ از ده روز پیش که روز بیستم تیرماه برای انتقال توپخانه تعیین شده بود، هنوز قبضههای توپخانه و مهمات به پیرانشهر نرسیده است، البته سرهنگ صیاد شیرازی اعلام کرده که ٤ قبضه کاتیوشا از جنوب ارسال شده، ولی هنوز به این منطقه نرسیده و اگر همه قبضههای توپ به منطقه ارسال شود ٤٨ ساعت فرصت لازم است که در محلهای مورد نظر مستقر و مهمات به پای کار منتقل شود و آماده روانهکردن گلوله بشوند. ـ برای آتش توپخانه مشغول طرحریزی هستند. ـ برای انتقال مهمات به پای قبضهها و حمل مجروحان برآورد شده که ٢٠ دستگاه نفربر به منطقه آورده شود که تعدادی در منطقه موجود میباشد و قرار است ١٠ دستگاه نیز از جنوب ارسال شود. ـ انواع مهمات سلاحهای سبک و سنگین به تناسب تیپها و واحدهای عملیات هنوز تأمین نشده و قرار است مهمات درخواستی از زاغههای گلمانجانه (ارومیه) و جلدیان تأمین شود. ـ وسایل و امکانات بهداری هنوز به منطقه نرسیده است و قاطرهای مورد نیاز برای حمل مجروح از صحنه نبرد به عقب نیز تأمین نشده است. ـ بهعلت نبود جاده، برای حمل تدارکات مورد نیاز یگانها به مناطق درگیر، بهکارگیری ٢٥٠ رأس فاطر در نظر گرفته شده است، ولی تاکنون این تعداد قاطر درخواستشده تحویل داده نشده است. ـ عملکرد مهندسی رزمی تاکنون ضعیف بوده و منتظر رسیدن دستگاههای مهندسی از جنوب هستند. ـ نیاز اساسی به احداث حداقل یک کیلومتر جاده در ارتفاعات دو طرف هست که هنوز انجام نشده است. ـ برای برقراری تأمین هوایی، ٤ قبضه توپ ضدهوایی اورلیکن مورد نیاز است که هنوز به منطقه نرسیده است. ـ چهار گردان احتیاط پیشبینی شده از ارتش و سپاه که در طرح مانور قید شده، تأمین نشده است. ـ امکانات برآوردشده برای نیروهای بارزانی (حزب دمکرات کردستان عراق) از قبیل مهمات سبک، بیسیم، مواد لازم برای انفجار پلها و... تأمین نشده است. در پایان این نامه درباره حساسیت زمانی و اقدامات عراق برای کسب آمادگی بهمنظور مقابله با نیروهای خودی درج شده است: عناصر و عوامل تأمین و تکمیل امور و اقلام درخواستی خیلی فعال نیستند و هر روز که عملیات به عقب بیفتد دشمن از زمان استفاده کرده و نیروهای خود را در ارتفاعات مستقر و گشتیهای خود را به منطقه اعزام خواهد کرد، بهطوری که روز گذشته در ساعت ۳ یک گروه از عناصر شناسایی تیپ۳۳ المهدی(عج) در عمق پانزده کیلومتری بر روی ارتفاعات به محاصره دشمن درآمده بودند.* درواقع دشمن هر روز مواضع خود را مستحکم و با سرعت ارتفاعات را تأمین میکند و درصورتیکه بتواند در روی ارتفاعات سکران یا کدو (در محور جنوبی عملیات) نیرو مستقر کند طرح عملیاتی بهطورکلی دستخوش تغییر خواهد شد و باید حداقل یک تیپ به یگانهای مأمور در منطقه اضافه شود. درحالحاضر، نیروها از روحیه خوبی برخوردارند و آمادگی کافی برای اجرای عملیات دارند. فقط باید اقلام و اقدامات پشتیبانی بهسرعت تأمین شود.[۳]
________________________________________
3. همزمان با کوششهایی که مسئولان نظامی در مناطق عمومی پیرانشهر (والفجر۲) و مهران (والفجر۳) برای آمادهسازی امکانات، نفرات و طرحها بهمنظور اجرای عملیات انجام میدهند، نیروهای سپاه در سایر مناطق درحال کسب اطلاعات و بررسی هستند تا بتوانند طرحهای دیگری را برای اجرای عملیات عملی کنند که ازجمله آنها فعالیت شناسایی و ارزیابی یگانهای سپاه در بیشگان در منطقه شمال قصر شیرین و بمو در منطقه عمومی دربندیخان است. در همین خصوص، امروز معاونت اطلاعات قرارگاه خاتمالانبیاء(ص) سپاه از شناسایی انجامشده گروههای اطلاعاتی لشکر۲۷ حضرت رسول(ص) در منطقه بمو و تیپهای۱۰ سیدالشهدا(ع) و ۳۲ انصارالحسین در منطقه بیشگان را که تحتنظر قرارگاه نجف سپاه فعالیت میکنند، گزارش داد. در این گزارش، درباره نتایج شناسایی گروه اطلاعاتی لشکر۲۷ حضرت رسول اعلام شده است که افراد این گروه موفق شدهاند از خط اول دشمن در شیار مثلثی سمت چپ ارتفاع بمو، قسمت صخرهای شرقی - غربی منطقه و تنگه باویسی عبور کنند. این نیروها علاوهبر دادن اطلاعات از چگونگی طی مسافت از خط خودی تا منطقه حضور دشمن، از جزئیاتی همچون نوع موانع به کار گرفتهشده، انواع مین، جنس زمین، نوع سلاحهای مستقر در کمینها و مسیرهای مختلف رفتوآمد نیروهای دشمن، موقعیت سنگرهای کمین و فاصله آنها تا معابر، چگونگی مراقبت از معابر و محورهای حساس بهویژه در محورهایی که نفوذ کردهاند و نحوه حفاظت دشمن از تانکها و سلاحهای مستقر در خط مقدم نیز گزارش دادند.[۴]
________________________________________
4. در حوادث و درگیریهای امروز مناطق کردنشین آذربایجانغربی و کردستان که ناشیاز فعالیت گروههای مسلح غیرقانونی است، عدهای از نیروهای خودی زخمی شدند. چهار نفر از مردم بومی این مناطق نیز بهدست عناصر این گروهها ترور شده و به شهادت رسیدند. در یکی از این حوادث یک دستگاه خودروی نظامی که حامل نیروهای ژاندارمری بود در حوالی پایانه مسافری سردشت مورد اصابت گلوله خمپاره افراد مسلح غیرقانونی قرار گرفت این حادثه زخمیشدن ۱۲ تن از نیروهای ژاندارمری را درپی داشت که ۵ تن از آنان بهصورت سرپایی مداوا و مرخص شدند و ۷ نفر دیگر برای درمان در بیمارستان شهر بستری شدند. خودروی حامل نیروها نیز بهشدت آسیب دید.[۵] علاوهبراین، در محور سردشت به مهاباد، براثر حمله افراد مسلح به پایگاه همران یکی از افراد این پایگاه زخمی شد.[۶] ازطرفی، در جنوب مریوان، تعدادی از افراد مسلح حزب رزگاری به روستای کماله رفته و منزل فردی که پیشتر عضو این حزب بوده و در روزهای اخیر از آن جدا شده را محاصره کردند. این افراد سپس وارد منزل شدند و فرد مذکور، پدر و دخترش را به رگبار بسته و به شهادت رساندند.[۷] رادیو صدای آزاد که وابسته به گروههای سلطنتطلب است با اعلام خبر اعدام این فرد ازسوی عناصر حزب رزگاری و کتمان کشتهشدن پدر و دختر وی، دراینباره گفت: «پیشمرگان سپاه رستگاری یک جاش به نام حسینی را در روستای کماله اورامان اعدام کردند. وی بهجرم خیانت به رزمندگان کُرد در دادگاه غیابی محاکمه و به اعدام محکوم شده بود. سپاه رستگاری ضمن برعهدهگرفتن مسئولیت اعدام حسینی در اورامان کردستان اعلام کرد اعدام پاداش همه کسانی است که بخواهند به پاسداران خمینی بپیوندند. سپاه رستگاری همچنین به گروهی از مردم مناطق کردنشین ایران که از رژیم خمینی برای مبارزه با رزمندگان کُرد سلاح دریافت کردهاند هشدار داد هرچه زودتر سلاح خود را به نیروهای رزمنده کُرد تحویل دهند.»[۸] دراینحال، در روستای تشنهآباد کامیاران، افراد حزب دمکرات یک بسیجی بومی را ربوده و سپس وی را به ضرب گلوله به شهادت رساندند.[۹] در غرب مریوان و غرب بانه نیز دو حادثه مشابه رخ داد، به این صورت که در حوالی روستای مرزی دولابی و روستای بولحسن چند نفر از افراد مسلح غیرقانونی قصد داشتند اسلحه سربازان تأمین جاده را بگیرند که با مقاومت سربازان موفق به این کار نشدند. در این حوادث یکی از سربازان براثر اصابت گلوله مهاجمان زخمی شد. درضمن، نیروهای خودی یکی از مهاجمان را دستگیر کردند و بقیه افراد متواری شدند.[۱۰] از سوی دیگر، در محور مهاباد - بوکان، یکی از نیروهای تأمین جاده فرعی گلتپه به مینی که افراد مسلح کار گذاشته بودند برخورد کرد و یک پای وی قطع شد.[۱۱] فرماندهی ژاندارمری در نامهای به وزارت کشور درباره تلفات واردشده به نیروهای ژاندارمری ناشیاز انفجار مین در جادههای غیرآسفالت مناطق کردنشین استانهای آذربایجانغربی و کردستان، اعلام کرد که از اول ماه جاری تا بیستم تیرماه، از نیروهای ژاندارمری براثر برخورد با مین کار گذاشتهشده بهدست عناصر ضدانقلاب در جادههای اصلی، فرعی و خاکی ۳۳ نفر شهید و ۸۴ تن زخمی شدهاند. بر همین اساس، فرماندهی ژاندارمری در این نامه خواست که محورهای خاکی این دو استان آسفالت شوند.[۱۲] ازطرفی، درپی اطلاعات بهدستآمده از مسئول تشکیلات سازمان کومهله شهرستان کرمانشاه که چندی پیش دستگیر شده بود، امروز نیروهای نظامی و انتظامی در یک اقدام هماهنگ، کلیه عناصر فعال کومله در این شهرستان را دستگیر کردند که درنتیجه تشکیلات شهری کومهله در کرمانشاه از هم پاشید.[۱۳]
________________________________________
5. امروز به مناسبت عید فطر مسئولان عالیرتبه سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی** در جماران با امام خمینی دیدار کردند. در این دیدار امام خمینی در بخشی از سخنان خود، بسط معنویت و اجرای عدالت را دو مأموریت اصلی انبیا الهی برای جامعه بشری خواندند و درباره اجرای این رسالت الهی ازسوی برخی انبیا ازجمله حضرت ابراهیم، حضرت موسی، حضرت عیسی و رسول گرامی اسلام توضیحاتی دادند. رهبر انقلاب سپس با اشاره به اینکه پیروان انبیا نیز باید به کوشش درجهت اهداف پیامبرانشان بپردازند از آحاد مردم خواستند دولت را برای تحقق و اجرای عدالت پشتیبانی کنند. ایشان در ادامه با فراخوانی مسئولان به دوری از حب نفس و کمک به همدیگر برای رسیدن به نتیجه مطلوب تأکید کردند و اصل مهم را پیشرفت امور و برخورداری و انتفاع جامعه از اقدامات آنها بهجای رقابت بین مسئولان اعلام کردند و در این راه اتحاد و انسجام درونی جامعه اسلامی را از لوازم اصل پیشرفت امور خواندند. امام خمینی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن توصیه به حاضران به اصلاح و رفع اختلاف، آنها را درمورد روی کار آمدن اسلام شاهنشاهی و اسلام امریکایی و برنامه جدایی دین از سیاست انذار دادند. ایشان همچنین بیان کردند که بیتفاوتی عالمان دین، دخالتندادن دین در امور اجتماعی مسلمین و موضوع فراوانی گناه در جامعه برای کمک به ظهور امام زمان(عج) (دیدگاه انجمن حجتیه)، از مصادیق اسلام امریکایی است. بنیانگذار جمهوری اسلامی در ادامه با یادآوری تلاش قوای سهگانه برای تحقق آرمانهای اسلامی و دعوت به حمایت از نهادهای جمهوری اسلامی، این دیدگاه را که اشتباهات انجامشده در جمهوری اسلامی به پای اسلام نوشته خواهد شد را رد کردند و یادآور شدند که در زمان حکومت حضرت رسول(ص) و امام علی(ع) نیز ایرادها و ضعفهایی بود و به توضیحاتی دراینباره پرداختند. بخشهایی از سخنان امام در این دیدار بدینشرح است: «... انبيا كه مبعوث شدند، براى اين مبعوث شدند كه معنويات مردم و استعدادها را شكوفا كنند كه در آن استعدادها بفهمند به اينكه چيزى نيستيم و علاوهبرآن، مردم را ضعفا را از تحتسلطه استكبار بيرون بياورند. از اول انبيا اين دو شغل را داشتهاند: شغل معنوى كه مردم را از اسارت نفس خارج كنند، از اسارت خودش خارج كنند - كه شيطان بزرگ است - و مردم و ضعفا را از گير ستمگران نجات بدهند؛ اين دو شغل، شغل انبيا است. وقتى انسان حضرت موسى را، حضرت ابراهيم را ملاحظه مىكند و چيزهايى كه از اينها در قرآن نقل شده است، مىبيند كه اينها همين دو سمت را داشتند، يكى دعوت مردم به توحيد و يكى نجات بيچارهها از تحتستم. اگر در تعليمات حضرت عيسى - سلاماللّه عليه - در اين امر كم است حضرت عيسى كم عمر كرد و كم تماس پيدا كرد با مردم، و الّا شيوه او هم همان شيوه حضرت موسى است و همه انبيا. و بالاترين آنها كه رسول خدا - صلىاللّه عليه و آله و سلم - است اين دو شيوه را به عيان در قرآن و سنت و در عمل خود رسولاللّه مىبينيم. قرآن دعوت به معنويات تاحدىكه بشر مىتواند به او برسد و فوق او [كرده] و بعد هم اقامه عدل. پيغمبر هم و ساير كسانى كه لسان وحى بودند، آنها هم اين دو رويه را داشتند. خود پيغمبر هم عملش اینطور بود، تا آن روزى كه حكومت تشكيل نداده بود، معنويات را تقويت مىكرد. بهمجرد اينكه توانست حكومت تشكيل بدهد علاوهبر معنويات اقامه عدل كرد، حكومت تشكيل داد و اين مستمندان را از زير بار ستمگران تا آنقدر كه اقتضا داشت وقت، نجات داد. و اين سيره مستمره انبيا، بايد كسانى كه خودشان را تابع انبيا مىدانند اين سيره مستمره باقى باشد. هم جهات معنوى كه اشخاصى كه با معنويات آشنا هستند، آنها بايد تقويت بكنند و همه مردم را، خود مردم هم همينطور، جهات معنويات را تقويت بكنند و هم آن مسئله دوم كه اقامه عدل است. حكومت اسلام بايد اقامه عدل بكند، در عين حالى كه معنويات را تصحيح مىكند و ترويج مىكند. و ما اگر تابع اسلام هستيم و تابع انبيا هستيم اين سيره مستمره انبيا بوده است و اگر تا ابد هم فرض كنيد انبيا بيايند باز همين است، باز جهات معنوى بشر تا آن اندازهاى كه بشر لايق است و ادامه اقامه عدل در بين بشر و كوتاهكردن دست ستمكاران؛ و ما بايد اين دو امر را تقويت كنيم. ما بايد دولت اسلامى را، همه مردم، همه انسانها دولت اسلامى را تقويت كنند تا بتواند اقامه عدل بكند و دولت بايد جهات معنوى را هم در نظر بگيرد، يعنى چون تابع اسلام است بايد روى رويه اسلام باشد. روى رويه اسلام به همان دو معنا، به همان دو راهى كه اسلام دارد، حفظ معنويات و تقويت معنويات مردم و اقامه عدل بينشان و نجاتدادن مظلومان از دست ظالمان. حالا اين فرق نمىكند چه مظلومانى باشند كه از دولتها ظلم مىكشند يا مظلومانى باشند كه از اربابها ظلم مىكشند. اسلام براى اين دو جهت آمده است و ما تابع اسلاميم و بايد اين دو جهت را حفظ كنيم. مقررات اسلامى را به حد اعلاى خودش، كه اگر مقررات اسلامى به حد اعلاى خودش حفظ بشود، اين دو مقصد كه مقصد همه انبيا است تحقق پيدا مىكند، مقصد روحانيت مردم و مقصد اقامه عدل در بين جامعه. بايد از آن كسى كه در رأس واقع هست تا آن اشخاصى كه قواى ثلاثه را تشكيل مىدهند و چه آن اشخاصى كه در خارج از اينها هستند، لكن تعهد به اسلام دارند، بايد اينها همه باهم اين بار را بردارند، اختلاف بينشان نبايد باشد. مقصد واحد است و همه بايد در اين مقصد واحد شركت كنند. ملت بايد در اين مقصد شركت كند، دولت بايد در اين مقصد شركت كند، مجلس و قوه قضائيه، در اين مقصد بايد همه شركت كنند، علماى بلاد هرجا هستند در اين مقصد بايد شركت كنند. مقصد اين است كه اسلام جريان پيدا بكند، مقصد اين نيست كه من اجرايش كنم. از چيزهايى كه انسان مبتلا به آن هست اين شيطنتهاى باطنى كه انسان به آن مبتلا هست اين است كه دلش مىخواهد خودش متصدى امر باشد. جريان امر اگر بهدست ديگرى بهتر واقع بشود، اين ناراحت است، مىگويد من خوب است باشم. اين از شيطنتهاى باطنى انسان است. انسان بهصورت مقدسمآبی طرحش مىكند، من مىخواهم به اين ثواب برسم. اگر حساب كند پيش خودش كه همان ثواب را، بالاترش را به شما مىدهند و شما كمك كنيد به اين كسى كه متصدى است و از شما بهتر مىتواند، راضى نمىشويد. مسئله اين نيست كه ثواب مىخواهم، مسئله اين است كه دنيا مىخواهم. اختلاف اگر بين افراد پيدا مىشود، جستوجو كنند در باطن ذات خودشان ببينند كه مسئله، مسئله مصلحت اسلام و مصلحت مسلمين است يا مسئله، مسئله مصلحت خودش هست؟ پاى نفس در كار است يا خدا در كار است؟ ... ما بايد يد واحده باشيم، همان كه تعبير اسلام است، يد واحده باشيم عَلى مَنْ سِوى.*** يد واحده دو تا هم نه، يك دست، يك كار بكنيم، باز اگر دو تا دست گفته بود، اين دست، گاهى يك كارى موافق او نمىكند. ما بايد يد واحده باشيم، يد واحده اين است كه سركوب كنيد نفس خودتان را، سركوب كنيد آمالى كه خيال مىكنيد يك چيزى است. حساب كنيد كه ما چى هستيم و اين منظومه شمسى چى هست و اين كهكشانها چى هستند در مقابل عظمت خدا تا بفهميد كه ما درگير يك شيطنت كثيف هستيم، نه يك شيطنتى كه باز يك چيزى هست. ما گرفتار يك شيطنتهايى در خودمان هستيم كه کثافتکاری است و پستى است. و خودتان را نجات بدهيد و خودمان را نجات بدهيم. اگر از اين بند نجات پيدا بكنيد، آن بعدش آسان مىشود، وحدت آسان مىشود، اما از اين بند بايد نجات پيدا بكنيم، از اين بند خودخواهى، هرچه هست براى خودم، خودمحوری، من، نه غير. اين در همه نفوس هست مگر اينكه تهذيب بشود، همه نفوس در آنها اين مسئله هست كه براى اينكه فطرتاللّه هست؛ فطرتاللّه توجه به كمال مطلق است و كمال مطلق را تا ناقص است براى خودش مىخواهد. قدرت را براى خودش مىخواهد چون ناقص است، لكن دنبال قدرتاللّه است و نمىداند فطرتش توجه به خدا دارد. فطرت توحيد است كه تمام مردم بر اين فطرت هستند، بر اين فطرت توحيد تمام مردم و شايد يكى از بزرگترين ادله بر توحيد همين فطرت باشد. انسان محال است كه برسد به يك جايى از قدرت و بالايش را نخواهد، هميشه دنبال آنى است كه ندارد. سرمايهدار هرچه زيادتر سرمايه تهيه كند دنبال اين است كه اضافه كند و حكومت هرچه سعه داشته باشد حكومتش، دنبال اين است كه توسعه بدهد. و شما مىبينيد كه اين قدرتهاى بزرگ همينطور هستند، همه اینطورند. منتها آنها يك دامنه وسيعى دارد، ديگران يك دامنه کوچکتری دارد. و الّا در همه اين فطرت هست كه تمام اين عالم را اگر تحتسلطه شما بياورند، يعنى تمام قواى عالم خاضع شما بشوند و بعد به شما گفته بشود كه يك قواى ديگرى هم در ماوراى اينجا هست آيا مىخواهى آن را هم داشته باشى، محال است بگوييد نه، مىگوييد بله. مگر آن كه رسيده باشد به معدن كمال، حجابها را دريده باشد و رسيده باشد به معدن كمال و او بسيار كم است. ... ملت ايران بايد توجه كند به اينكه واقع شده است در يك عصرى كه انحراف در همه عالم هست. اين انحراف هميشه هم بوده است، لكن اینطورى كه الآن انحراف افزايش پيدا كرده است، در ساير عصرها به اين افزايش نبوده، براى اينكه، آلات اينقدر نبوده، ابزار كار اينقدر نبوده. الآن ابزار كار به اندازهاى رسيده است كه قدرتها مىتوانند اگر از ترس ديگرى نباشد دنيا را به آتش بزنند و اين آتشى است كه افروخته شده است و بايد به بركت ملتها اين آتش فرو بنشيند. ملتها بايد توجه بكنند به اينكه قدرتهاى بزرگ آنها را براى خودشان مىخواهند. قدرتهاى بزرگ به اين كسانى كه همه چيزشان را تقديم آنها مىكنند بهنظر سنگ استنجاء نگاه مىكنند كه بعد كه مطلب تمام شد دورش مىاندازند. اينها نمىفهمند به اينكه خير آنها را آنها نمىخواهند، آنها خير خودشان را مىخواهند. آن كه خير همه را مىخواهد اسلام است. آن كه مىخواهد خير در دنيا تحقق پيدا كند، آن اسلام است و آن مكتب صحيح انبيا، مكتبى كه منحرف نشده باشد. ازاينجهت بازى مىخورند يا براى هواى نفسى كه دارند، براى اين چند روزى كه مىخواهند سلطنت كنند، اين چند روزى كه مىخواهند امارت كنند، براى اين چند روز همه چيز خودشان را از دست مىدهند؛ نوكرى بىشرافت يك كسى را مىكنند تا به ملتهاى خودشان تحميل كنند و زورگويى كنند، و اين اشتباهى است كه اينها دارند. اگر همه اينها به آغوش اسلام برگردند، اسلام براى همهشان خوب است. اسلام، هم تربيت باطنى مىكند و هم حفظ مصالح دنيوى را مىكند. اگر اينها همه با ملتهايشان آشتى كنند، اين دشمنى كه اينها با ملتها دارند هيچكس با كسى ندارد. بالاترین دشمنى اين است كه ذخاير آنها را به دشمنهاى آنها مىدهند، و ابزار كوبنده مخرب را با نفت آنها به اختيار دشمنها قرار مىدهند. اين بالاترين دشمنى است كه الآن بشر مبتلا به آن هست و ملتهاى مظلوم مبتلاى به اين هستند و تا ملتها بيدار نشوند و هشيار نشوند كار انجام نمىگيرد. ... ما بايد از خودمان شروع كنيم، اگر ما خودمان را اصلاح كنيم قهراً آن مقصدى كه ما داريم، در دنيا هم صدور پيدا مىكند، چنانچه پيدا كرده است. اگر خداىنخواسته، ما هواهاى نفسانىمان اسباب اين بشود كه گلهها به شكايتها، شكايتها به مخالفتها برسد، آن روزى است كه عزاى همه كشور را بايد بگيريم و گناهش گردن ما است كه نفسانيت خودمان را زير پا نگذاشتيم. همه باهم باشيد، همه دنيا برخلاف شما هستند الا بسيار كم. اگر همه شما باهم نباشيد و از باطن بپوسيد، شك نكنيد كه بعد از چندى همان مسائل سابق به يك صورت بدترى پيش خواهد آمد؛ همان اسلام شاهنشاهى دوباره برمىگردد. آنها مىدانند كه بايد بگويند اسلام، امريكا هم براى اسلام دلش مىسوزد، اما اسلام امريكايى در زمان شاه هم بود، اسلام امريكايى بود، كسى حق نداشت دخالت در هيچ امرى بكند. اسلام امريكايى اين بود كه مُلّاها بايد بروند درسشان را بخوانند، چهكار دارند به سياست. با صراحت لهجه مىگفتند. از بس تزريق شده بود در اين مغزها باورشان آمده بود كه ما بايد برويم توى مدرسه درس بخوانيم، چهكار داريم به اينكه به ملت چه مىگذرد؛ امر مردم و امر حكومت با قيصر**** است به ما چه ربطى دارد و يك دسته ديگر هم كه تزشان اين است كه بگذاريد كه معصيت زياد بشود تا حضرت صاحب(عج) بيايد.***** حضرت صاحب مگر براى چى مىآيد؟ حضرت صاحب مىآيد معصيت را بردارد، ما معصيت كنيم كه او بيايد؟ اين اعوجاجات را برداريد. اين دستهبندىها را براى خاطر خدا اگر مسلميد و براى خاطر كشورتان اگر ملى هستيد، اين دستهبندىها را برداريد و در اين موجى كه الآن اين ملت را به پيش دارد مىبرد، در اين موج خودتان را وارد كنيد و برخلاف اين موج حركت نكنيد كه دست و پايتان خواهد شكست. ... دولت با تمام قدرت دارد كارى كه براى خدا است طى مىكند. قوه قضايى با تمام قدرت دارد دستگاه قضايى را اصلاح مىكند. مجلس با تمام قدرت دارد كارهايى كه بهعهده او است انجام مىدهد. ... پشتيبان مجلس، پشتيبان قوه قضايى، پشتيبان دولت يعنى پشتيبان اسلام، اينها براى اسلام دارند خدمت مىكنند. در زمان حضرت امير - سلاماللّه عليه - هم انحرافات بوده است، انحرافات جزيى بوده است. زمان خود پيغمبر اكرم(ص) هم انحرافات بوده است، شما اگر قرآن را توجه بكنيد مىبينيد كه چقدر از همان مردم شكايت شده است. اختلافات، يعنى انحرافات يك چيزى نيست كه مال حالا باشد، لكن مقايسه بايد كرد بين انحرافات قبل از اين جمهورى اسلامى و انحرافات حالا. مىگويند خوب است كه به اسم اسلام نباشد. به اسم اسلام نباشد كه وقتى اسلام نباشد با يك اردنگى همه را بيرون مىكنند. چرا به اسم اسلام نباشد؟ مگر اسلام جز اين مىخواهد كه قوه قضايىاش خوب باشد، قوانين اسلامىاش هم عمل بشود. اينها دارند زحمت مىكشند براى اين، حالا يك جايى هم خلاف واقع مىشود، كجا است، زمان پيغمبر مگر واقع نمىشد؟ زمان حضرت امير واقع نمىشد؟ مگر مردم با حضرت امام حسن(ع) چه كردند؟ همان اصحاب چه كردند با او؟ ملت ايران بهترند يا آنها؟ اسلام در حالا بهتر است يا آن وقتىكه آنها با اسم اسلام، پيغمبر را آنطور اذيت مىكردند و اولاد پيغمبر را آنطور كشتند با اسم اسلام؟ چرا بايد عقدههاى قلبى انسان را منحرف كند و هواهاى نفسانى همه چيز را كنار بگذارد و فقط عيوب را نگاه كند؟ آن هم يك عيب را كه ببيند بگويد اصلاً عالم به هم خورد، تمام شد، اسلام تمام شد. اگر يك قاضى يك جايى انحراف پيدا كرد بگويند نخير ديگر اصل اسلام تمام شد، اين اسلام به درد نمىخورد. آن اسلامى به درد مىخورد كه سرتاسر خيابانهايش فحشا بود، فحشاى علنى؟! به او راضى هستند، به اين راضى نيستند. اگر مهلت داده بود خدا به اينها، خدا مىداند كه با اسلام مىخواستند چه بكنند. اسم اسلام، اما اسلام را چه جورى معرفى كنند. اسلامى كه با مشروبات مخالف نيست، اسلامى كه با حدود شرعيه هم سروكار ندارد، نبايد جارى بشود، اسلامى كه با مراكز فحشا هم نبايد دخالت بكند، اسلام شاهنشاهى اين بود ديگر. اسلام بود، اما مراكز فحشا سرتاسر ايران پر بود، اسلام بود، اما مراكز فساد سرتاسر ايران پر بود، اسلام بود اما فحش به اسلام مىدادند، فحش به پيغمبر اسلام دادند و كسى آنوقت نگفت چرا، زمان رضاشاه ملعون و اين زمان بدتر از او شده بود. اينها شيطانتر بودند از او و اگر چنانچه مهلت پيدا كرده بودند اينها، خدا مىداند كه اين ملت را به كجا مىرساندند و اين جوانهاى ما را به كجا مىرساندند.»[۱۴]
________________________________________
6. آیتالله خامنهای رئیسجمهور و امامجمعه تهران، امروز در مراسم نماز عید فطر و همچنین دیدار با سفرای ۱۸ کشور اسلامی درباره اقتصاد کشور و مسائل مهم جهان اسلام مطالبی را بیان کرد. رئیسجمهور در خطبههای نماز عید فطر درباره لزوم اجرای احکام اسلامی، وضع و اجرای قوانین به نفع محرومان و مستمندان، مؤثرنبودن تذکر و توصیه به اخلالگران اقتصادی، لزوم برخورد با محتکران و گرانفروشان، همکاری دولت و قوه قضاییه دراینزمینه و تقبیح دولت فرانسه در همکاری با هواپیماربایان و حمایت آن دولت از تروریسم سخنانی ایراد کرد که بخشهایی از گفتههای وی بدینشرح است: «در این کشور باید احکام اسلام بهطور دقیق پیاده بشود، آنچه ما تا امروز توانستهایم پیاده کنیم، بخشی از راه است. بقیه راه را هم با کمال قدرت، این ملت خواهد پیمود. ممکن است افراد نباشند، این یا آن چهره معروف ممکن است نباشد، اما این جریان، عظیم و تمامنشدنی هست. احکام اسلام است که خواهد توانست وضعیت این کشور و این ملت را به سامان برساند. اسلام دقیق، فقیه، فقاهتی، متکی به منابع و مدارک فقهی اسلامی که کارشناسان آن را اسلام بدانند، اسلامی که تکلیف شرعی ما عملکردن به احکام آن است. این به معنای آن نیست که ما چشم را روی هم میگذاریم و از دردها و بیماریهای اجتماعی درزمینههای اخلاقی، اقتصادی و سیاسی صرفنظر میکنیم، بههیچوجه اینجور نیست. ما معتقدیم که دولت جمهوری اسلامی ایران و مجلس شورای اسلامی و دستگاه قضایی باید دستبهدست هم بدهند. احکامی اسلامی را که در خدمت محرومان و مستمندان، در خدمت عقبافتادگان جامعه است، هرچه زودتر به شکل قوانینی دربیاورند و دولت جمهوری اسلامی این قوانین را با قدرت و قاطعیت اجرا کند. در مقابله با متخلفین جامعه هم ما با همان قاطعیت اسلامی ایستادگی خواهیم کرد، قاطعیت علوی، همان قاطعیتی که امیرالمؤمنین(ع) در مقابله با گرانفروشان، ظالمان، محتکران، خدانشناسان و خودخواهان انجام میداد. متأسفانه هشدارهای مسئولان جمهوری اسلامی به گوش بعضیها نرفت. آنهایی که باید باتوجهبه تنگناهای جمهوری اسلامی بهخاطر جنگ، بیشتر به [فکر] حال مردم باشند، کمتر به منافع شخصی خود فکر کنند و مردم را اینقدر در فشار قرار ندهند، متنبه نشدند. ... امروز دولت جمهوری اسلامی ناچار است با قاطعیت وارد میدان عمل بشود و من به شما برادران و خواهران بگویم که دولت جمهوری اسلامی ایران و قوه قضائیه متفقاً و توأماً در مقابل این خونخواران و این ظالمان با قاطعیت وارد میدان عمل خواهد شد. به فضل خدا قاطعیت در عمل بهوسیله ارگانهای اجرایی و قوه مجریه و قوه قضائیه و قاطعیت در تصمیم بهوسیله قوه مقننه، مجلس شورای اسلامی و ملاحظه دقیق انطباق احکام با قرآن و اسلام خواهد توانست تنگناها و مضیقههای این ملت را باز کند. ما در مسائل فقط یک چیز میشناسیم و آن احساس تکلیف و وظیفه شرعی است ملاحظه این یا آن قشر را نخواهیم کرد، فقط ملاحظه تکلیف الهی را خواهیم کرد. احکام اسلامی و شرعی را فقهای بزرگوار به ما بگویند، مجلس شورای اسلامی قوانین را تصویب بکند، قوه مجریه و دولت جمهوری اسلامی با قاطعیت آن قوانین را عمل خواهد کرد. ... شما ببینید کار دنائت در یک دولت به کجا میرسد، هواپیمادزدی شده بهوسیله تروریستها، کاری که ازنظر همه هوشمندان جهانی محکوم بوده است، خود این آقایان مدعی دمکراسی همیشه کسانی را که دست به هواپیماربایی میزدند محکوم میکردند، این را کار تروریستها میدانستند. وقتی آنوقت تروریستها با یک چنین زمینهای هواپیمای ایران را با آنهمه مسافر، پیر و جوان، با آن سختیها و شدتهایی که بر مسافران وارد آمده در فرودگاه فرانسه به زمین مینشانند، دولت فرانسه حتی اجازه نمیدهد که مسافران خستهای که ساعتهای متمادی در گرما و خستگی هواپیما آنچنان به ستوه آمدهاند، بروند در یک هتلی استراحت کنند. ملت ایران این بخش و این جزء از استکبار جهانی را بشناسد. دولت فرانسه که خود را وارث اولین دمکراسی جهانی میداند از تروریستها حمایت میکند. از مردم بیگناه بیپناهی که بهاجبار به خاک فرانسه کشانده شدهاند، همین اندازه حمایت نمیکند که آب سردی به گلوی آنها برساند، آنها را در یک هتل و در یک استراحتگاه اسکان بدهد. اجبار کرد که باید هرچه زودتر خارج بشوید. البته دولت کویت هم رفتار نامناسبی داشت. او هم هنگامیکه ۵۰ نفر تقریباً از مسافرین هواپیما در کویت پیاده شدند بهوسیله تروریستها، بهجای اینکه با آنها رفتار محبتآمیز داشته باشد در وهله اول، در برخورد اول مثل اینکه با تروریستها مواجهاند یک چنین رفتاری با آنها داشتند، در میان عناصر مسلح آنها را میبرند و در یک محلی مینشانند، علاوهبراینکه بهجای کمک به دولت ایران برای بازگرداندن تروریستها به ایران و خلاصکردن مسافران از دست تروریستها به آنها کمک هم میکنند، بنزین هم میدهند، وسیله ادامه مسافرت غاصبانه و ظالمانه آنها را [مهیا] میکنند، اینها را ملت ما از یاد نخواهد برد.»[۱۵] آیتالله خامنهای همچنین در دیدار با سفرای ۱۸ کشور مسلمان که به مناسبت عید فطر در مقر ریاستجمهوری حضور یافته بودند درباره موضوعات مهم جهان اسلام ازجمله بازگشت مسلمانان به اصالت دینی، توجه به وحدت کلمه در ملل مسلمان و رفع کدورتها، تلاش برای نفی سلطه امریکا از کشورهای اسلامی و تمسک به سیاست مستقل و عمل به شعار “نه شرقی، نه غربی” بیاناتی کرد. روزنامه اطلاعات درباره این دیدار و سخنان رئیسجمهور درج کرده است: «[آیتالله خامنهای گفت] «حقیقت این است که بسیاری از کشورهای اسلامی دچار فقر و نظام طبقاتی هستند و این وضع لزوم خودسازی را ایجاب میکند. ما براساس همین نارساییها و ناکامیها از آغاز تاکنون برای وحدت کشورهای اسلامی هشدار دادهایم و این یک شعار نیست، بلکه یک دعوت واقعی است. رئیسجمهور اضافه کرد: ما احساس میکنیم که اگر مسلمانان از وحدت کلمه برخوردار باشند بسیاری از مشکلاتشان حل خواهد شد. رئیسجمهور با اشاره به اختلافات نظام حکومتی و عقیدتی در برخی از کشورهای اسلامی گفت: حتی وحدت مورد نظر ما باوجود این اختلافات نیز قابلاجرا میباشد. ما هرگونه اختلافی را با کشورهای اسلامی و بهانه استعماری سنی و شیعه را قویاً نفی میکنیم. ایمان مشترکی که همه ما مسلمانان داریم ایجاب میکند که مسلمانان با عزت و سربلندی زندگی کنند. این عزت هنگامی مهیا خواهد شد که بیگانگان بر ما سلطه نداشته باشند و ما بتوانیم به گذشته باعظمت خود برگردیم. آیتالله خامنهای با اشاره به کوشش رجال و بزرگان دنیای اسلامی ازجمله سیدجمالالدین اسدآبادی، عبده و اقبال برای اتحاد مسلمین گفت: برای مسلمانان جایز نیست که مجاهدتهای این بزرگان را فراموش کنند. ... شرط اصلی وحدت و بازگشت به خویشتن اسلامی خارجشدن از مرز سلطه اقتصادی و سیاسی بیگانگان خصوصاً امریکا میباشد. ما مسلمانان یکچهارم جمعیت جهان را تشکیل میدهیم و از سرزمینهای بسیار ثروتمند و ازنظر استراتژیکی مهم برخوردار هستیم. رئیسجمهور آنگاه خطاب به سفرای کشورهای اسلامی حاضر در این دیدار گفت: ما فکر میکنیم که این قدرت عظیم با حفظ وحدت در دنیای اسلامی امکانپذیر است. البته وحدتی که از آن یاد میکنیم باید وحدتی واقعی و بامحتوا باشد. ما امیدواریم که کنفرانس اسلامی درباره مسائل اسلام واقعیتر کار کند و زمینههای وحدت واقعی را مورد بحث قرار دهد. آیتالله خامنهای درباره سیاستهای امریکا و مسئله فلسطین و همراستابودن مبارزه با اسرائیل و امریکا گفت: امروز در میان بیگانگانی که به نحوی در کشورهای اسلامی نفوذ دارند، خطرناکتر از همه امریکا است و امریکا به معنی واقعی کلمه در منطقه خطر مهمی را تشکیل میدهد و متأسفانه روزبهروز نیز ازنظر سیاسی و اقتصادی قدرت زیادی پیدا میکند. این را مسلمین باید علاج کنند و اگر ما مسئولین این درد را علاج نکنیم ملتهای اسلامی دیرزمانی آن را تحمل نخواهند کرد. به اعتقاد ما مبارزه با اسرائیل بدون مبارزه با امریکا امکانپذیر نیست. تحلیل ما از مسائل فلسطین و مسائل منطقه و حتی اختلافات داخل سازمان آزادیبخش فلسطین بر این اصل استوار است. یعنی اگر هرقدر این سازمان از اقمار امریکا فاصله بگیرد، بهتر خواهد توانست با اسرائیل مبارزه کند. نقطهنظرات دیگر ما درخصوص سازمان آزادیبخش فلسطین عبارت است از اینکه این سازمان باید هرچه بیشتر مبارزه مسلحانهتر کرده و باید به اسلام روی بیاورد. این علاج است. یعنی رویآوردن به اسلام که ما درمورد همه گرفتاریها در دنیای اسلام به آن معتقد هستیم و درمورد افغانستان نیز همین نظر را داریم. به اعتقاد ما باید مسئله افغانستان براساس افغانیبودن و اسلامیبودن حل گردد. ما معتقدیم که کشور اسلامی باید با اتخاذ سیاستی مبتنی بر اصل نه شرقی و نه غربی و پیروی از اسلام، صیانت لازم را به دست بیاورد. رئیسجمهوری اسلامی ایران در خاتمه افزود: ما خوشبختانه بعد از انقلاب بهرغم همه فشارها، توانستهایم بیشترین مسائل خود را حل کنیم و امیدوار هستیم که با ادامه این روش و با تمسک به اسلام هرچه بیشتر پیش برویم.»[۱۶] موضوع سخنان امروز رئیسجمهور در نماز عید فطر مورد توجه خبرگزاری رویترز قرار گرفت. این خبرگزاری درباره موضع آیتالله خامنهای درباره عملکرد فرانسه در حادثه هواپیماربایی و همچنین سخنان وی درباره لزوم برخورد با محتکران اعلام کرد: «به گزارش ایرنا خبرگزاری ملی ایران، علی خامنهای رئیسجمهور ایران، امروز فرانسه و کویت را بهخاطر دستداشتن در هواپیماربایی هفته گذشته مورد انتقاد قرار داد. شش نفر رباینده هواپیما این اقدام را در داخل خاک ایران به اجرا درآورده و هواپیما را ناگزیر از پرواز به کویت و فرانسه نمودند، ایران این دو کشور را متهم به همکاری با هواپیماربایان کرد و یک کنسولگری و یک مؤسسه آموزش زبان فرانسه در ایران را بهعنوان عمل متقابل تعطیل کرد. ایرنا گفت خامنهای در مقابل بیش از یکمیلیون تن از مردم شرکتکننده در مراسم نماز پایان ماه رمضان ماه مقدس مسلمین، یادآور شد که اگر فرانسه فکر میکند میتواند ملت ایران را با چنین رفتارهایی خسته کند اشتباه کرده است. وی افزود که کویت هم بهنوبه خود رفتارهای نامناسب بروز داده و تروریستها را کمک کرده و سوخت دراختیار آنها قرار داده است. خامنهای گفت ایران با افتخار به راه خود ادامه داده و چنین رفتارهای نامناسبی بر روابط ما با چنین کشورهایی تأثیر خواهد گذاشت. رئیسجمهور ایران همچنین هشدارهای دولت دایر بر اقدام سخت علیه محتکرین و سودجویان را که اهداف یک بیانیه شدیداللحن دولت ازجانب میرحسین موسوی نخستوزیر، محسوب میشد مورد تأکید مجدد قرار داد.»[۱۷]
________________________________________
7. موضوع احتکار اجناس و گرانی مایحتاج مردم و فشاری که ازاینبابت به مردم بهویژه قشر آسیبپذیر جامعه وارد میشود از محورهای سخنرانی آیتالله موسوی اردبیلی رئیس دیوان عالی کشور، در مشهد بود. وی در سخنرانی در صحن امام خمینی مرقد امام رضا(ع) معترض گرانی و احتکار شد و ضمن اشاره به دستاوردهای انقلاب و چالشهای پیش رو در جمهوری اسلامی و مشکلات ناشیاز وقوع انقلاب اظهار کرد: «علیرغم موفقیتها، گرفتاریهایی هم داریم. این گرفتاریها مقدارش طبیعی است. ملتی که انقلاب کرده، زنجیر اسارت را پاره کرده، نظامی را درهم ریخته، ارزشهای نو را بهجای ارزشهای سابق میخواهد بر کرسی بنشاند، اوضاعی را که پنجاه سال بیراهه میرفت، میخواهد به طریقی الهی و صراط مستقیم برگرداند، طبعاً این گرفتاریها و کمبود را خواهد داشت. ما اینها را تحمل میکنیم. ما با قیافه و با چهره و با نگاه پرامید به آینده انقلاب نگاه میکنیم. این انقلاب هرچه اشکالات داشته باشد، یعنی پیامد داشته باشد، طبیعی و قهری است. این [ملت] هم او را استقبال میکند و هم تحمل میکند و هم کوچکترین ناراحتی ندارد. خدایا، تو شاهدی من این را از صمیم قلب میگویم و بر او ایمان و اعتقاد دارم. اگر قرار باشد پیادهشدن نظام خدا و نظام اسلامی لازمهاش ازبینرفتن و شهیدشدن نصف ملت ما باشد، ملت حاضر است، نصف ملت را از دست بدهد، ولی این انقلاب صدمه نبیند. اما در اینجا نکاتی هست اگر هم کوچک باید به آنها توجه شود. یک مقدار از اشکالات در این جامعه ما اشکالات طبیعی نیست، نه لازمه جنگ است نه توطئه دشمن است، در نتیجه بد عملکردن بعضی از مسلمانها، در نتیجه بیتفاوتی بعضی از مردم مسئول یا غیرمسئول، این اشکالات را گاهی در این کشور ایجاد میکنند. این اشکالات مردم مبارز و فداکاری که حاضر است نان شب و غذای شب خود را نخورد، بچهای را گرسنه نگه دارد، تمام موجودی خود را در راه خدمت به خلق در جبههها، نهادها، ارگانها و برای استقرار این نظام ایثار میکند، اما افرادی و انسانهای غیرمسئول و غیرمتعهد میآیند و درنتیجه اینها را ناراحت میکنند، مکدر میکنند، ملول میکنند، یک جنس را چندبرابر میفروشند، بهوسیله احتکار و قاچاق و با وسایل دیگر در امور این نظام اجتماعی اخلال مینمایند. گناه اینها نه در پیشگاه خلق و نه در پیشگاه خدا قابلبخشش و بخشودنی نیست. انشاءالله دستگاه قضایی با کمال قدرت به سراغ اینها میآید و اینها را به سزای اعمال خودشان میرساند. این اعمال گذشته از اینکه یک نابسامانی در جامعه ایجاد میکند، آنچه مهم است بهانه به دست ضدانقلاب میدهد.» آیتالله اردبیلی افزود: «ضدانقلاب میآید این نابسامانیها را زیر ذرهبین میگذارد، توی بوق میکند. در دنیا تبلیغات میکند بهقصد اینکه به انقلاب عزیز ما صدمه بزند.» وی سپس اضافه کرد: «هرچند انقلاب ما کارش از شکست گذشته است، چهار سال بر این انقلاب گذشته و هر روز که بر ما میگذرد امروزش بهتر از دیروز است، اما آنهایی که صدمه میزنند و کارهای غیرمسئولانه میکنند و ضربه ولو ناچیز میزنند، بهانه به دست ضدانقلاب میدهند، گناه اینها بخشودنی نیست. اما خواهران و برادران، ما باید مانند مؤمنین صدر اسلام آنچنان قوی باشیم و آنچنان آماده باشیم که دشمنان بدانند و بفهمند ما بیدی نیستیم که با این بادها بلرزیم، بیایند صدمه به اقتصاد ما بزنند، بیایند ضدانقلاب تحریک کنند و برای مزدوران اجنبی انگیزه ایجاد کنند و تحریک کنند، نباید مردم در مقابل این کارها ضعیف و ناراحت شوند و به ستوه بیایند.»[۱۸]
________________________________________
8. خبرگزاری ژاپنی کیودو تمایل شرکتهای خارجی برای مشارکت در پروژههای بزرگ صنعتی و تجاری ایران را باوجود جنگ بین ایران و عراق به یک صحنه منازعه بین شرکتهای بزرگ صنعتی تعبیر و رقابت برای اجرای این قراردادها را به یک جنگ اعلامنشده تشبیه کرد. کیودو احداث نیروگاه شهید رجایی در قزوین، ایجاد خط راهآهن بین کرمان و بندرعباس، احداث انتقال لوله ۱۰۰۰ و ۱۳۰۰ کیلومتری از بندر گناوه به چابهار و بندر جاسک و راهاندازی پایانه برای صدور نفت از این مناطق را ازجمله این پروژهها نام برد. بنا به اعلام این خبرگزاری «باوجودیکه نشانهای از پایان فوری جنگ ۳۴ ماهه ایران و عراق به چشم نمیخورد، ولی بااینحال صاحبان شرکتهای خارجی در نقاط مختلف جهان در یک جنگ اعلاننشده برای مشارکت در پروژههای صنعتی ایران به سر میبرند درحالیکه بعضی از پروژههای ایران دررابطهبا برنامههای عمرانی پنجساله این کشور (بین سالهای ۸۷ - ۱۹۸۳) بهزودی به مناقصه بینالمللی گذاشته خواهد شد. دولت ایران از شرکتهای مختلف مهندسی خواسته است شرایط خود را برای احداث یک مرکز بارگیری نفت در دریای عمان به این کشور تسلیم کنند. ازطرفی، در ماه اوت احداث نیروگاه دومیلیون کیلوواتی رجایی به مناقصه گذاشته خواهد شد. مجتمع مزبور که یکمیلیارد دلار خرج در بر خواهد داشت قرار است برق مورد نیاز مجتمعهای صنعتی قزوین را تأمین کند. برای احداث نیروگاه حرارتی مزبور، شرکتهای هیتاچی، توشیبا و صنایع سنگین میتسوبیشی همراه چند شرکت از آلمانغربی و فرانسه به رقابت خواهند پرداخت. انتظار میرود قرارداد برای احداث این مجتمع در ماه مارس ۱۹۸۴ به امضا برسد. ایران همچنین در نظر دارد یک خط راهآهن بین کرمان و بندرعباس ایجاد کند و بعدها قصد دارد این خط را به تهران وصل کند. بخش احداث سه کیلومتر تونل در مسیر سیصد کیلومتری این خط آهن به عهده کارگزاران خارجی گذاشته خواهد شد که شرکتهای ژاپنی ازجمله میتسوبیشی در این پروژه چهارصدمیلیون دلاری با یوگسلاوی شریک خواهند بود. از دیگر پروژههایی که چشم صاحبان شرکتهای خارجی را به خود جلب کرده است پروژه چهارمیلیارد دلاری احداث ترمینال بارگیری نفت توسط شرکت ملی نفت ایران میباشد. پروژه مزبور دربرگیرنده احداث دو خط لوله نفتی به طول ۱۰۰۰ و ۱۳۰۰ کیلومتر از بندر گناوه به ترمینال بارگیری نفت در چابهار و بندر جاسک در حاشیه دریای عمان میباشد که خط لولههای نفتی هرکدام به ظرفیت انتقال یکمیلیون بشکه نفت در روز خواهد بود. تاکنون نوزده شرکت مهندسی از ژاپن، کرهجنوبی، ایران و سایر کشورهای جهان داوطلب انجام پروژه مزبور شدهاند که باید تا ۱۸ ژوئن سال جاری شرایط خود را تسلیم دولت ایران کنند.»[۱۹]
________________________________________
9. نشریه آلمانی اشپیگل در مقالهای کوتاه از همکاری شرکتهای آلمانی با دولت عراق و فروش تجهیزات جنگی به ایران، باوجود ممنوعیت این امر در قوانین داخل آلمان، البته با پوشش صوری به این نوع معاملات، خبر داد. در این مقاله، هرچند از ایران بهعنوان خریدار تجهیزات نام برده و فقط به سفارش خرید اشاره شده و همچنین از تحویل اقلام درخواستی مطلبی نیامده است، اما درباره خریدهای تجهیزات نظامی عراق مصداقهای بارزی درج شده است. بهعلاوه، این مقاله یادآور شده است که تخلفات شرکتهای آلمانی از قانون آن کشور برای فروش تجهیزات جنگی، بهقدری زیاد و عادی شده است که شرکتها لزومی برای مخفیکاری دراینباره نمیبینند. ترجمه مقاله اشپیگل مندرج در نشریه گزارشهای ویژه خبرگزاری جمهوری اسلامی بدینشرح است: «جنگ خلیج که اکنون تقریباً شعلهاش پایین آمده است، برای تمامی محلههای کار در آلمان کمک میکند. ... در سال ۸۲ ارتش عراق سفارش ۱۰۰۰ بیسیم ای۶۸۶۲ را به آ.ا.گ برلین داد و کمی بعد از آن، ایران هم چنین سفارشی را به آ.ا.گ داد. دررابطهبا اتومبیلهای بهاصطلاح آمبولانس، شرکت مگیروس معامله خوبی داشته است. دادستان عالی فقط با علامت هلالاحمر روی اتومبیلهای بیابانی آماده جنگی، رضایت داده است که برای ارتش عراق ارسال میشده است و جریان حقوقی علیه شرکت را مختومه اعلام کرده است، بهنظر او این اتومبیلهای خدماتی برای حملههای نظامی به کار نمیروند و بنابراین صادرات اتومبیلهای ارتشی مجاز میباشند، حتی به کشورهایی مانند عراق که جنگ تهاجمی میکنند. حتی مسئولین کنترل صادرات این زحمت را به خود ندادند که این اتومبیلهای پلمپشده را باز کنند و ببینند که این آمبولانسها اصلاً برای حمل مریض در مناطق جنگی ساخته و آماده نشدهاند و آنها وظیفه دیگری دارند. اخیراً اعمال خلاف قانون طبق ماده ۲۶ قانون اساسی بهقدری زیاد شده است که دیگر شرکتها سعی بر مخفی نگهداشتن معاملات تسلیحاتی خود با کشورهای درحال جنگ نمیکنند. مرسدس بنز هم سال پیش وسایلی مجهز به وسایل بیسیم و مخابراتی آ.ا.گ به بغداد ارسال کرده است. شرکت بلومن هاردت نیز ۵۰۰ اتومبیل مخصوص نظامی به مناطق جنگی فروخته است و عراقیها با آنها تانکهای خود را که در باتلاقها گیر کرده بودند بیرون کشیدند.»[۲۰]
________________________________________
10. باتوجه به نابسامانی اقتصادی عراق و ناتوانی این کشور در پرداخت بدهیهای خارجی خود، امروز یک شرکت ژاپنی اعلام کرد که طلب خود را ازطریق خرید نفت خام از عراق وصول خواهد کرد. خبرگزاری آسوشیتدپرس دراینباره اعلام کرد: «یک مقام رسمی شرکت میتسوبیشی ژاپن گفت عراق بدهی خود را که به ۴۴ میلیون دلار بالغ میگردد ازطریق نفت خام پرداخت خواهد کرد. این مقام رسمی گفت این موافقتنامه همچنین به بغداد اجازه میدهد که پرداخت ۱۶۱ میلیون دلار اضافی (۹۰ درصد از مبلغی که قرار بود در سال ۱۹۸۳؛ ۱۳۶۲ پرداخت کند) را به مدت دو سال به تعویق بیندازد. وی گفت ده درصد باقیمانده در سال جاری به اقساط ماهانه پرداخت خواهد شد. عراق در ماه فوریه (بهمنماه گذشته) از شرکتهای عمده بازرگانی و ساختمانی ژاپن درخواست کرد که پرداخت وجوه برای پروژههای ساختمانی منجمله بیمارستانها، جادهها و کارخانههای شیمیایی را به تعویق بیندازند. میتسوبیشی دومین کمپانی است که عراق قروض خود را با آن تصفیه میکند. شرکت ماروبنی هفته گذشته قرارداد مشابهی با عراق منعقد کرد.»[۲۱]
________________________________________
- نیروهای شناسایی تیپ۳۳ المهدی(عج) آخرین ساعات روز گذشته در منطقه آلانه در عمق پانزده کیلومتری هنگام شناسایی به یک گروه گشتی دشمن برخورد کردند و محاصره شدند و پس از درگیری با استفاده از تاریکی شب موفق شدند از محاصره خارج شده و به مقر خود بازگردند. شایان ذکر است که نیروهای مذکور یک دستگاه دوربین در منطقه جا گذاشتند. [گزیده اسناد عملیات والفجر۲، جلد؟، مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ: موضوع، تابستان ۷۸، ص۱۵۰]
- دیدارکنندگان با امام خمینی عبارت بودند از: آیتالله خامنهای رئیسجمهور، حجتالاسلام هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، میرحسین موسوی نخستوزیر، سیدحسین موسوی دادستان کل انقلاب، محمد امامی کاشانی رئیس دیوان عدالت اداری، قاسمعلی ظهیرنژاد رئیس ستاد مشترک ارتش، محمدتقی فلسفی هیئترئیسه و نماینده مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای نگهبان، اعضای هیئت دولت، دادستان انقلاب مرکز و ارتش، اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، فرماندهان نیروی هوایی، زمینی، دریایی، شهربانی و ژاندارمری، فرمانده شورایعالی سپاه، اعضای شورای روحانیت مبارز و...
- بر كسانى كه بيگانهاند.
- پادشاه.
- سخنان امام خمینی درباره انجمن حجتیه و اینکه آنها ظهور امام زمان(عج) را در گرو افزایش مفاسد در اجتماع میدانند، روز بعد در دیدار آیتالله خامنهای و حجتالاسلام هاشمی رفسنجانی طرح شد. حجتالاسلام هاشمی رفسنجانی در یادداشتهای روزانه خود درباره این گفتوگو که در ۲۲ تیرماه انجام شد، نوشته است: «با آیتالله خامنهای درباره جریانهای سیاسی که دیده میشود، گروهی از دولت و گروهی در مجلس و افرادی دیگر از اصفهان، هماهنگی دارند، صحبت کردیم و هم راجع به وزارت اطلاعات و [انجمن] حجتیه. [آیتالله] خامنهای گفتند بعد از صحبتهای [انجمن] حجتیه احساس خطر کرده و آماده اعلام انحلال است، اما مایل است به امر امام باشد و آقای محمود [حلبی رهبر انجمن خیریه حجتیه مهدویه] نامهای به امام نوشته است. حدس میزنم امام چنین امری نکنند؛ خودشان باید اقدام کنند. دیروقت به خانه آمدم، بستگان مهمان بودند. درباره اختلافات رفسنجان مقداری بحث شد.» [اکبر هاشمی رفسنجانی، آرامش و چالش (کارنامه و خاطرات سال ۱۳۶۲)، به اهتمام مهدی هاشمی، تهران: نشر معارف انقلاب، چاپ سوم، ۱۳۸۶، ص۱۴۶]
- پادشاه.
- بر كسانى كه بيگانهاند.
- دیدارکنندگان با امام خمینی عبارت بودند از: آیتالله خامنهای رئیسجمهور، حجتالاسلام هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، میرحسین موسوی نخستوزیر، سیدحسین موسوی دادستان کل انقلاب، محمد امامی کاشانی رئیس دیوان عدالت اداری، قاسمعلی ظهیرنژاد رئیس ستاد مشترک ارتش، محمدتقی فلسفی هیئترئیسه و نماینده مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای نگهبان، اعضای هیئت دولت، دادستان انقلاب مرکز و ارتش، اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، فرماندهان نیروی هوایی، زمینی، دریایی، شهربانی و ژاندارمری، فرمانده شورایعالی سپاه، اعضای شورای روحانیت مبارز و...
پاورقیها
منابع و مآخذ روزشمار 1362/04/21
- ↑ سند شماره: ۱۲۴۵۴۶، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، از: قرارگاه عملیات فتح، به: قرارگاههای فتح۱ و فتح۲.
- ↑ سند شماره: ۱۲۵۱۲۵، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، از: قرارگاه عملیات فتح - رکن ۳، به: قرارگاه عملیاتی فتح۲ سپاه و ارتش.
- ↑ سند شماره: ۳۵۱۰۵۶، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، از: فرمانده منطقه۱۱، به: فرماندهی کل سپاه و قرارگاه خاتمالانبیا، ۲۱/۴/۶۲.
- ↑ سند شماره: ۱۹۶۸۹، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، از: اطلاعات عملیات قرارگاه خاتمالانبیا سپاه، به: فرماندهی کل سپاه، ۲۱/۴/۶۲.
- ↑ سند شماره: ۱۳۳۴۸۱، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، از: اداره اطلاعات شاجا به نخستوزیری، ۲۱/۴/۶۲.
- ↑ سند شماره: ۱۳۳۴۸۱، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، از: اداره اطلاعات شاجا به نخستوزیری، ۲۱/۴/۶۲.
- ↑ سند شماره: ۳۵۴۱۰۲، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، از: قرارگاه قدس سپاه - اطلاعات، به: قرارگاه حمزه - اطلاعات، ۲۵/۴/۶۲.
- ↑ نشریه ویژه خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، شماره ۱۲۰، ۲۷/۴/۶۲، ص ۳۴، رادیو صدای آزاد ایران.
- ↑ سند شماره: ۳۵۴۱۰۲، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، از: قرارگاه قدس سپاه - اطلاعات، به: قرارگاه حمزه - اطلاعات، ۲۵/۴/۶۲.
- ↑ سند شماره: ۱۱۳۲۱۶، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، بولتن ویژه مناطق کردنشین، شماره ۱۱۵، ۲۹/۴/۶۲، ص ۳.
- ↑ سند شماره: ۳۵۰۹۸۵، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، از: فرماندهی سپاه مهاباد به فرماندهی قرارگاه حمزه سپاه، ۲۳/۴/۶۲.
- ↑ سند شماره: ۴۴۱۰۶۲، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، از: دفتر وزیر سپاه به دفتر فرماندهی کل سپاه، ۳/۴/۶۲.
- ↑ سند شماره: ۱۱۳۲۱۶، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، بولتن ویژه مناطق کردنشین، شماره ۱۱۵، ۲۹/۴/۶۲، ص ۳.
- ↑ منبع: مؤسسه نشر آثار اما خمینی، کتاب صحیفه امام، تاریخ ...، جلد ۱۷، صص ۵۲۸ تا ۵۳۵.
- ↑ منبع: روزنامه اطلاعات، ۲۲/۴/۶۲، ص ۱۴.
- ↑ منبع: روزنامه اطلاعات، ۲۲/۴/۶۲، ص ۲، (رئیسجمهور در دیدار با سفرا).
- ↑ منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، نشریه گزارشهای ویژه، شماره ۱۱۵، ۲۲/۴/۶۲، ص ۴، خبرگزاری رویتر، ۲۱/۴/۶۲.
- ↑ منبع: روزنامه اطلاعات، ۲۳/۴/۱۳۶۲، ص ۱۱.
- ↑ منبع: نشریه ویژه خبرگزاری جمهور اسلامی، شماره ۱۱۵،۲۲/۴/۱۳۶۲، ص ۱۰ و ۱۱، تهران - خبرگزاری جمهوری اسلامی، ۲۱/۴/۱۳۶۲.
- ↑ منبع: نشریه خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، نشریه گزارشهای ویژه، شماره ۱۱۵، ۲۲/۴/۶۲، ص ۲،بن - خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ۲۱/۴/۶۲.
- ↑ منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، نشریه گزارشهای ویژه، شماره ۱۱۵، ۲۲/۴/۶۲، ص ۱۴، توکیو، آسوشیتدپرس، ۲۱/۴/۶۲.