1362.04.21

از دانشنامه روز شمار دفاع مقدس
نسخهٔ تاریخ ‏۲۵ فوریهٔ ۲۰۲۳، ساعت ۰۹:۴۷ توسط Admin (بحث | مشارکت‌ها) (صفحه‌ای تازه حاوی « {{جعبه زندگینامه |عنوان =روزشمار جنگ سال 1362 |نام = 1362.04.21 |نام دیگر=بیست و یک تیر |روز=21 تیر 1362 |تاریخ شمسی= 1362.04.21 |تاریخ میلادی= 12 ژوئیه 1983 |تاریخ قمری= 1 شوال 1403 |اسامی عملیات= |اسامی شهدا= |اسامی اسرا= }} <div class="bootstrap-btn">1360.04.21</div> <div class="bootstrap-btn">13...» ایجاد کرد)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)
پرش به ناوبری پرش به جستجو
روزشمار جنگ سال 1362
1362.04.21
نام‌های دیگر بیست و یک تیر
تاریخ شمسی 1362.04.21
تاریخ میلادی 12 ژوئیه 1983
تاریخ قمری 1 شوال 1403






1. پس از ابلاغ فرماندهی مشترک قرارگاه نجف برای تشکیل قرارگاه‌های فرعی فتح، فتح۱ و فتح۲ به‌منظور اجرای عملیات والفجر۳ در محورهای شمال‌غرب، غرب و جنوب‌غربی منطقه مهران، امروز امین شریعتی و سرهنگ دولت‌آبادی فرماندهان مشترک سپاه و ارتش در قرارگاه فتح، نخستین دستورالعمل این قرارگاه را که شامل یگان‌های تحت‎امر و استعداد آنها بود، ابلاغ کردند. براساس این دستورالعمل، یگان‌های تحت‎امر قرارگاه‌های فتح۱ و فتح۲ عبارت‎اند از: قرارگاه فتح۱؛ عناصری از قرارگاه تاکتیکی تیپ۸۴ خرم‌آباد با گروه رزمی ۸۰۲، لشکر۵ نصر (۷ گردان)، تیپ۲۱ امام رضا(ع) (۶ گردان) و گروه ۳۰۲ توپخانه کمک مستقیم. قرارگاه فتح۲؛ لشکر۴۱ ثارالله(ع) (۸گردان) و تیپ۴ لشکر۲۱ حمزه. (استعداد این تیپ اعلام نشده است.)[۱] مأموریت قرارگاه فتح۱؛ تصرف منطقه دراجی، ارتفاعات زالوآب، نمه‎کلان‌بو و نمه‎کلان‎بوی کوچک در غرب و شمال‌غربی مهران. مأموریت قرارگاه فتح۲؛ در غرب و جنوبی‌غربی مهران و به‎ویژه تصرف بخشی از ارتفاعات قلاویزان. قرارگاه فتح همچنین برای کسب آمادگی لشکر۴۱ ثارالله(ع) و آشنایی با منطقه عملیاتی به قرارگاه فتح۲ ابلاغ کرد که لشکر۴۱ ثارالله(ع) خط پدافندی گردان۸۰۸ از تیپ۸۴ خرم‌آباد را در منطقه فیروزآباد و دامنه‌های قلاویزان، از ۲۴ تا ۲۹ تیرماه تحویل گرفته و در آنجا مستقر شود.[۲]

________________________________________

2. فرماندهی منطقه۱۱ سپاه در نامه‌ای آخرین وضعیت و پیشرفت کار در محدوده عملیات والفجر۲ در منطقه عمومی پیرانشهر را به اطلاع فرماندهی کل سپاه و قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) سپاه رساند. در این نامه جمع‌بندی فرماندهی منطقه۱۱ سپاه از جلسه‌ای که با حضور جعفر اسدی فرمانده تیپ۳۳ المهدی(عج)، سرهنگ ناصری فرمانده تیپ۲ لشکر۷۷ خراسان، سعید بهادری مسئول اطلاعات تیپ۳۳ المهدی(عج) و سرهنگ فرض‌الله شاهین‌راد از فرماندهان قرارگاه تاکتیکی مالک‌اشتر در پیرانشهر برگزار شد و حاکی‎از موفقیت نسبی در شناسایی‌ها، طراحی مانور، سازماندهی واحدهای رزمی و در عین حال آماده‎نبودن واحدهای پشتیبانی رزم برای اجرای عملیات بود، درج شده است. بخش‌هایی از نامه مزبور بدین‎شرح است: ـ سه گردان از تیپ٣٣ المهدی(عج) با ٣ گردان از تیپ٢ لشکر٧٧ تلفیق شده است و فرماندهان گردان‌ها و اطلاعاتی، محل‌های مأموریت خود را شناسایی کرده‌اند. آموزش و پیاده‌روی واحدهای رزمی به‎صورت مشترک انجام شده و به گفته فرماندهان، تیپ‌ها آماده حرکت هستند. ـ احداث قرارگاه تاکتیکی تا حدودی آماده شده و ارتباط مخابراتی با عقب برقرار است. مقدمات واحد بهداری انجام‎شده، ولی کارهای عملی به‎صورت همه‌جانبه انجام نشده و برای تکمیل مأموریت منتظر رسیدن وسایل و امکانات هستند. ـ درخصوص طرح مانور روی راهکارهای مختلف گفت‌وگوها ادامه دارد، ولی به نتیجه مشخصی نرسیده است. براساس آخرین مباحث قرار است یک گردان به محور شمالی (راست) اضافه شود که این تصمیم تا دو روز دیگر با آمدن سرهنگ صیاد شیرازی به منطقه نهایی خواهد شد. همچنین در این نامه درباره بخشی از نارسایی‌ها، مشکلات و کمبودها آمده است: ـ از ده روز پیش که روز بیستم تیرماه برای انتقال توپخانه تعیین شده بود، هنوز قبضه‌های توپخانه و مهمات به پیرانشهر نرسیده است، البته سرهنگ صیاد شیرازی اعلام کرده که ٤ قبضه کاتیوشا از جنوب ارسال شده، ولی هنوز به این منطقه نرسیده و اگر همه قبضه‌های توپ به منطقه ارسال شود ٤٨ ساعت فرصت لازم است که در محل‌های مورد نظر مستقر و مهمات به پای کار منتقل شود و آماده روانه‎کردن گلوله بشوند. ـ برای آتش توپخانه مشغول طرح‌ریزی هستند. ـ برای انتقال مهمات به پای قبضه‌ها و حمل مجروحان برآورد شده که ٢٠ دستگاه نفربر به منطقه آورده شود که تعدادی در منطقه موجود می‎باشد و قرار است ١٠ دستگاه نیز از جنوب ارسال شود. ـ انواع مهمات سلاح‌های سبک و سنگین به تناسب تیپ‌ها و واحدهای عملیات هنوز تأمین نشده و قرار است مهمات درخواستی از زاغه‌های گلمانجانه (ارومیه) و جلدیان تأمین شود. ـ وسایل و امکانات بهداری هنوز به منطقه نرسیده است و قاطرهای مورد نیاز برای حمل مجروح از صحنه نبرد به عقب نیز تأمین نشده است. ـ به‎علت نبود جاده، برای حمل تدارکات مورد نیاز یگان‌ها به مناطق درگیر، به‎کارگیری ٢٥٠ رأس فاطر در نظر گرفته شده است، ولی تاکنون این تعداد قاطر درخواست‎شده تحویل داده نشده است. ـ عملکرد مهندسی رزمی تاکنون ضعیف بوده و منتظر رسیدن دستگاه‌های مهندسی از جنوب هستند. ـ نیاز اساسی به احداث حداقل یک کیلومتر جاده در ارتفاعات دو طرف هست که هنوز انجام نشده است. ـ برای برقراری تأمین هوایی، ٤ قبضه توپ ضدهوایی اورلیکن مورد نیاز است که هنوز به منطقه نرسیده است. ـ چهار گردان احتیاط پیش‌بینی شده از ارتش و سپاه که در طرح مانور قید شده، تأمین نشده است. ـ امکانات برآوردشده برای نیروهای بارزانی (حزب دمکرات کردستان عراق) از قبیل مهمات سبک، بی‌سیم، مواد لازم برای انفجار پل‌ها و... تأمین نشده است. در پایان این نامه درباره حساسیت زمانی و اقدامات عراق برای کسب آمادگی به‎منظور مقابله با نیروهای خودی درج شده است: عناصر و عوامل تأمین و تکمیل امور و اقلام درخواستی خیلی فعال نیستند و هر روز که عملیات به عقب بیفتد دشمن از زمان استفاده کرده و نیروهای خود را در ارتفاعات مستقر و گشتی‌های خود را به منطقه اعزام خواهد کرد، به‎طوری که روز گذشته در ساعت ۳ یک گروه از عناصر شناسایی تیپ۳۳ المهدی(عج) در عمق پانزده کیلومتری بر روی ارتفاعات به محاصره دشمن درآمده بودند.* درواقع دشمن هر روز مواضع خود را مستحکم و با سرعت ارتفاعات را تأمین می‌کند و درصورتی‌که بتواند در روی ارتفاعات سکران یا کدو (در محور جنوبی عملیات) نیرو مستقر کند طرح عملیاتی به‌طورکلی دستخوش تغییر خواهد شد و باید حداقل یک تیپ به یگان‌های مأمور در منطقه اضافه شود. درحال‎حاضر، نیروها از روحیه خوبی برخوردارند و آمادگی کافی برای اجرای عملیات دارند. فقط باید اقلام و اقدامات پشتیبانی به‎سرعت تأمین شود.[۳]

________________________________________

3. هم‌زمان با کوشش‌هایی که مسئولان نظامی در مناطق عمومی پیرانشهر (والفجر۲) و مهران (والفجر۳) برای آماده‌سازی امکانات، نفرات و طرح‌ها به‏منظور اجرای عملیات انجام می‌دهند، نیروهای سپاه در سایر مناطق درحال کسب اطلاعات و بررسی هستند تا بتوانند طرح‌های دیگری را برای اجرای عملیات عملی کنند که ازجمله آنها فعالیت شناسایی و ارزیابی یگان‌های سپاه در بیشگان در منطقه شمال قصر شیرین و بمو در منطقه عمومی دربندیخان است. در همین خصوص، امروز معاونت اطلاعات قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) سپاه از شناسایی انجام‎شده گروه‌های اطلاعاتی لشکر۲۷ حضرت رسول(ص) در منطقه بمو و تیپ‎های۱۰ سیدالشهدا(ع) و ۳۲ انصارالحسین در منطقه بیشگان را که تحت‎نظر قرارگاه نجف سپاه فعالیت می‌کنند، گزارش داد. در این گزارش، درباره نتایج شناسایی گروه اطلاعاتی لشکر۲۷ حضرت رسول اعلام شده است که افراد این گروه موفق شده‌اند از خط اول دشمن در شیار مثلثی سمت چپ ارتفاع بمو، قسمت صخره‌ای شرقی - غربی منطقه و تنگه باویسی عبور کنند. این نیروها علاوه‎بر دادن اطلاعات از چگونگی طی مسافت از خط خودی تا منطقه حضور دشمن،‌ از جزئیاتی همچون نوع موانع به کار گرفته‎شده، انواع مین، جنس زمین، نوع سلاح‌های مستقر در کمین‌ها و مسیرهای مختلف رفت‎وآمد نیروهای دشمن، موقعیت سنگرهای کمین و فاصله آنها تا معابر، چگونگی مراقبت از معابر و محورهای حساس به‎‎ویژه در محورهایی که نفوذ کرده‌اند و نحوه حفاظت دشمن از تانک‌ها و سلاح‌های مستقر در خط مقدم نیز گزارش دادند.[۴]

________________________________________

4. در حوادث و درگیری‌های امروز مناطق کردنشین آذربایجان‎غربی و کردستان که ناشی‎از فعالیت گروه‌های مسلح غیرقانونی است، عده‌ای از نیروهای خودی زخمی شدند. چهار نفر از مردم بومی این مناطق نیز به‎دست عناصر این گروه‌ها ترور شده و به شهادت رسیدند. در یکی از این حوادث یک دستگاه خودروی نظامی که حامل نیروهای ژاندارمری بود در حوالی پایانه مسافری سردشت مورد اصابت گلوله خمپاره افراد مسلح غیرقانونی قرار گرفت این حادثه زخمی‎شدن ۱۲ تن از نیروهای ژاندارمری را درپی داشت که ۵ تن از آنان به‌صورت سرپایی مداوا و مرخص شدند و ۷ نفر دیگر برای درمان در بیمارستان شهر بستری شدند. خودروی حامل نیروها نیز به‎شدت آسیب دید.[۵] علاوه‌براین، در محور سردشت به مهاباد، براثر حمله افراد مسلح به پایگاه همران یکی از افراد این پایگاه زخمی شد.[۶] ازطرفی، در جنوب مریوان، تعدادی از افراد مسلح حزب رزگاری به روستای کماله رفته و منزل فردی که پیش‎تر عضو این حزب بوده و در روزهای اخیر از آن جدا شده را محاصره کردند. این افراد سپس وارد منزل شدند و فرد مذکور، پدر و دخترش را به رگبار بسته و به شهادت رساندند.[۷] رادیو صدای آزاد که وابسته به گروه‌های سلطنت‌طلب است با اعلام خبر اعدام این فرد ازسوی عناصر حزب رزگاری و کتمان کشته‎شدن پدر و دختر وی، دراین‎باره گفت: «پیشمرگان سپاه رستگاری یک جاش به نام حسینی را در روستای کماله اورامان اعدام کردند. وی به‎جرم خیانت به رزمندگان کُرد در دادگاه غیابی محاکمه و به اعدام محکوم شده بود. سپاه رستگاری ضمن برعهده‎گرفتن مسئولیت اعدام حسینی در اورامان کردستان اعلام کرد اعدام پاداش همه کسانی است که بخواهند به پاسداران خمینی بپیوندند. سپاه رستگاری همچنین به گروهی از مردم مناطق کردنشین ایران که از رژیم خمینی برای مبارزه با رزمندگان کُرد سلاح دریافت کرده‌اند هشدار داد هرچه زودتر سلاح خود را به نیروهای رزمنده کُرد تحویل دهند.»[۸] دراین‎حال، در روستای تشنه‌آباد کامیاران، افراد حزب دمکرات یک بسیجی بومی را ربوده و سپس وی را به ضرب گلوله به شهادت رساندند.[۹] در غرب مریوان و غرب بانه نیز دو حادثه مشابه رخ داد، به این صورت که در حوالی روستای مرزی دولابی و روستای بولحسن چند نفر از افراد مسلح غیرقانونی قصد داشتند اسلحه سربازان تأمین جاده را بگیرند که با مقاومت سربازان موفق به این کار نشدند. در این حوادث یکی از سربازان براثر اصابت گلوله مهاجمان زخمی شد. درضمن، نیروهای خودی یکی از مهاجمان را دستگیر کردند و بقیه افراد متواری شدند.[۱۰] از سوی دیگر، در محور مهاباد - بوکان، یکی از نیروهای تأمین جاده فرعی گل‌تپه به مینی که افراد مسلح کار گذاشته بودند برخورد کرد و یک پای وی قطع شد.[۱۱] فرماندهی ژاندارمری در نامه‌ای به وزارت کشور درباره تلفات واردشده به نیروهای ژاندارمری ناشی‎از انفجار مین در جاده‌های غیرآسفالت مناطق کردنشین استان‌های آذربایجان‎غربی و کردستان، اعلام کرد که از اول ماه جاری تا بیستم تیرماه، از نیروهای ژاندارمری براثر برخورد با مین کار گذاشته‌شده به‎دست عناصر ضدانقلاب در جاده‌های اصلی، فرعی و خاکی ۳۳ نفر شهید و ۸۴ تن زخمی شده‎اند. بر همین اساس، فرماندهی ژاندارمری در این نامه خواست که محورهای خاکی این دو استان آسفالت شوند.[۱۲] ازطرفی، درپی اطلاعات به‌دست‌آمده از مسئول تشکیلات سازمان کومه‎له شهرستان کرمانشاه که چندی پیش دستگیر شده بود، امروز نیروهای نظامی و انتظامی در یک اقدام هماهنگ، کلیه عناصر فعال کوم‎له در این شهرستان را دستگیر کردند که درنتیجه تشکیلات شهری کومه‎له در کرمانشاه از هم ‌پاشید.[۱۳]

________________________________________

5. امروز به مناسبت عید فطر مسئولان عالی‌رتبه سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی** در جماران با امام خمینی دیدار کردند. در این دیدار امام خمینی در بخشی از سخنان خود، بسط معنویت و اجرای عدالت را دو مأموریت اصلی انبیا الهی برای جامعه بشری خواندند و درباره اجرای این رسالت الهی ازسوی برخی انبیا ازجمله حضرت ابراهیم، حضرت موسی، حضرت عیسی و رسول گرامی اسلام توضیحاتی دادند. رهبر انقلاب سپس با اشاره به اینکه پیروان انبیا نیز باید به کوشش درجهت اهداف پیامبرانشان بپردازند از آحاد مردم خواستند دولت را برای تحقق و اجرای عدالت پشتیبانی کنند. ایشان در ادامه با فراخوانی مسئولان به دوری از حب نفس و کمک به همدیگر برای رسیدن به نتیجه مطلوب تأکید کردند و اصل مهم را پیشرفت امور و برخورداری و انتفاع جامعه از اقدامات آنها به‎جای رقابت بین مسئولان اعلام کردند و در این راه اتحاد و انسجام درونی جامعه اسلامی را از لوازم اصل پیشرفت امور خواندند. امام خمینی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن توصیه به حاضران به اصلاح و رفع اختلاف، آنها را درمورد روی کار آمدن اسلام شاهنشاهی و اسلام امریکایی و برنامه جدایی دین از سیاست انذار دادند. ایشان همچنین بیان کردند که بی‌تفاوتی عالمان دین، دخالت‎ندادن دین در امور اجتماعی مسلمین و موضوع فراوانی گناه در جامعه برای کمک به ظهور امام زمان(عج) (دیدگاه انجمن حجتیه)، از مصادیق اسلام امریکایی است. بنیان‎گذار جمهوری اسلامی در ادامه با یادآوری تلاش قوای سه‌گانه برای تحقق آرمان‌های اسلامی و دعوت به حمایت از نهادهای جمهوری اسلامی، این دیدگاه را که اشتباهات انجام‎شده در جمهوری اسلامی به پای اسلام نوشته خواهد شد را رد کردند و یادآور شدند که در زمان حکومت حضرت رسول(ص) و امام علی(ع) نیز ایرادها و ضعف‎هایی بود و به توضیحاتی دراین‌باره پرداختند. بخش‌هایی از سخنان امام در این دیدار بدین‎شرح است: «... انبيا كه مبعوث شدند، براى اين مبعوث شدند كه معنويات مردم و استعدادها را شكوفا كنند كه در آن استعدادها بفهمند به اينكه چيزى نيستيم و علاوه‎برآن، مردم را ضعفا را از تحت‎سلطه استكبار بيرون بياورند. از اول انبيا اين دو شغل را داشته‏اند: شغل معنوى كه مردم را از اسارت نفس خارج كنند، از اسارت خودش خارج كنند - كه شيطان بزرگ است - و مردم و ضعفا را از گير ستمگران نجات بدهند؛ اين دو شغل، شغل انبيا است. وقتى انسان حضرت موسى را، حضرت ابراهيم را ملاحظه مى‏كند و چيزهايى كه از اينها در قرآن نقل شده است، مى‏بيند كه اينها همين دو سمت را داشتند، يكى دعوت مردم به توحيد و يكى نجات بيچاره‏ها از تحت‎ستم. اگر در تعليمات حضرت عيسى - سلام‌اللّه عليه - در اين امر كم است حضرت عيسى كم عمر كرد و كم تماس پيدا كرد با مردم، و الّا شيوه او هم همان شيوه حضرت موسى است و همه انبيا. و بالاترين آنها كه رسول خدا - صلى‌اللّه عليه و آله و سلم - است اين دو شيوه را به عيان در قرآن و سنت و در عمل خود رسول‌اللّه مى‏بينيم. قرآن دعوت به معنويات تاحدى‎كه بشر مى‏تواند به او برسد و فوق او [كرده‏] و بعد هم اقامه عدل. پيغمبر هم و ساير كسانى كه لسان وحى بودند، آنها هم اين دو رويه را داشتند. خود پيغمبر هم عملش این‌طور بود، تا آن روزى كه حكومت تشكيل نداده بود، معنويات را تقويت مى‏كرد. به‎مجرد اينكه توانست حكومت تشكيل بدهد علاوه‎بر معنويات اقامه عدل كرد، حكومت تشكيل داد و اين مستمندان را از زير بار ستمگران تا آن‏قدر كه اقتضا داشت وقت، نجات داد. و اين سيره مستمره انبيا، بايد كسانى كه خودشان را تابع انبيا مى‏دانند اين سيره مستمره باقى باشد. هم جهات معنوى كه اشخاصى كه با معنويات آشنا هستند، آنها بايد تقويت بكنند و همه مردم را، خود مردم هم همين‎طور، جهات معنويات را تقويت بكنند و هم آن مسئله دوم كه اقامه عدل است. حكومت اسلام بايد اقامه عدل بكند، در عين حالى كه معنويات را تصحيح مى‏كند و ترويج مى‏كند. و ما اگر تابع اسلام هستيم و تابع انبيا هستيم اين سيره مستمره انبيا بوده است و اگر تا ابد هم فرض كنيد انبيا بيايند باز همين است، باز جهات معنوى بشر تا آن اندازه‏اى كه بشر لايق است و ادامه اقامه عدل در بين بشر و كوتاه‎كردن دست ستمكاران؛ و ما بايد اين دو امر را تقويت كنيم. ما بايد دولت اسلامى را، همه مردم، همه انسان‏ها دولت اسلامى را تقويت كنند تا بتواند اقامه عدل بكند و دولت بايد جهات معنوى را هم در نظر بگيرد، يعنى چون تابع اسلام است بايد روى رويه اسلام باشد. روى رويه اسلام به همان دو معنا، به همان دو راهى كه اسلام دارد، حفظ معنويات و تقويت معنويات مردم و اقامه عدل بينشان و نجات‎دادن مظلومان از دست ظالمان. حالا اين فرق نمى‏كند چه مظلومانى باشند كه از دولت‌ها ظلم مى‏كشند يا مظلومانى باشند كه از ارباب‎ها ظلم مى‏كشند. اسلام براى اين دو جهت آمده است و ما تابع اسلاميم و بايد اين دو جهت را حفظ كنيم. مقررات اسلامى را به حد اعلاى خودش، كه اگر مقررات اسلامى به حد اعلاى خودش حفظ بشود، اين دو مقصد كه مقصد همه انبيا است تحقق پيدا مى‏كند، مقصد روحانيت مردم و مقصد اقامه عدل در بين جامعه. بايد از آن كسى كه در رأس واقع هست تا آن اشخاصى كه قواى ثلاثه را تشكيل مى‏دهند و چه آن اشخاصى كه در خارج از اينها هستند، لكن تعهد به اسلام دارند، بايد اينها همه باهم اين بار را بردارند، اختلاف بينشان نبايد باشد. مقصد واحد است و همه بايد در اين مقصد واحد شركت كنند. ملت بايد در اين مقصد شركت كند، دولت بايد در اين مقصد شركت كند، مجلس و قوه قضائيه، در اين مقصد بايد همه شركت كنند، علماى بلاد هرجا هستند در اين مقصد بايد شركت كنند. مقصد اين است كه اسلام جريان پيدا بكند، مقصد اين نيست كه من اجرايش كنم. از چيزهايى كه انسان مبتلا به آن هست اين شيطنت‏هاى باطنى كه انسان به آن مبتلا هست اين است كه دلش مى‏خواهد خودش متصدى امر باشد. جريان امر اگر به‎دست ديگرى بهتر واقع بشود، اين ناراحت است، مى‏گويد من خوب است باشم. اين از شيطنت‏هاى باطنى انسان است. انسان به‏صورت مقدس‌مآبی طرحش مى‏كند، من مى‏خواهم به اين ثواب برسم. اگر حساب كند پيش خودش كه همان ثواب را، بالاترش را به شما مى‏دهند و شما كمك كنيد به اين كسى كه متصدى است و از شما بهتر مى‏تواند، راضى نمى‏شويد. مسئله اين نيست كه ثواب مى‏خواهم، مسئله اين است كه دنيا مى‏خواهم. اختلاف اگر بين افراد پيدا مى‏شود، جست‎وجو كنند در باطن ذات خودشان ببينند كه مسئله، مسئله مصلحت اسلام و مصلحت مسلمين است يا مسئله، مسئله مصلحت خودش هست؟ پاى نفس در كار است يا خدا در كار است؟ ... ما بايد يد واحده باشيم، همان كه تعبير اسلام است، يد واحده باشيم عَلى‏ مَنْ سِوى‏.*** يد واحده دو تا هم نه، يك دست، يك كار بكنيم، باز اگر دو تا دست گفته بود، اين دست، گاهى يك كارى موافق او نمى‏كند. ما بايد يد واحده باشيم، يد واحده اين است كه سركوب كنيد نفس خودتان را، سركوب كنيد آمالى كه خيال مى‏كنيد يك چيزى است. حساب كنيد كه ما چى هستيم و اين منظومه شمسى چى هست و اين كهكشان‏ها چى هستند در مقابل عظمت خدا تا بفهميد كه ما درگير يك شيطنت كثيف هستيم، نه يك شيطنتى كه باز يك چيزى هست. ما گرفتار يك شيطنت‏هايى در خودمان هستيم كه کثافت‌کاری است و پستى است. و خودتان را نجات بدهيد و خودمان را نجات بدهيم. اگر از اين بند نجات پيدا بكنيد، آن بعدش آسان مى‏شود، وحدت آسان مى‏شود، اما از اين بند بايد نجات پيدا بكنيم، از اين بند خودخواهى، هرچه هست براى خودم، خودمحوری، من، نه غير. اين در همه نفوس هست مگر اينكه تهذيب بشود، همه نفوس در آنها اين مسئله هست كه براى اينكه فطرت‌اللّه هست؛ فطرت‌اللّه توجه به كمال مطلق است و كمال مطلق را تا ناقص است براى خودش مى‏خواهد. قدرت را براى خودش مى‏خواهد چون ناقص است، لكن دنبال قدرت‌اللّه است و نمى‏داند فطرتش توجه به خدا دارد. فطرت توحيد است كه تمام مردم بر اين فطرت هستند، بر اين فطرت توحيد تمام مردم و شايد يكى از بزرگ‌ترين ادله بر توحيد همين فطرت باشد. انسان محال است كه برسد به يك جايى از قدرت و بالايش را نخواهد، هميشه دنبال آنى است كه ندارد. سرمايه‏دار هرچه زيادتر سرمايه تهيه كند دنبال اين است كه اضافه كند و حكومت هرچه سعه داشته باشد حكومتش، دنبال اين است كه توسعه بدهد. و شما مى‏بينيد كه اين قدرت‏هاى بزرگ همين‎طور هستند، همه این‌طورند. منتها آنها يك دامنه وسيعى دارد، ديگران يك دامنه کوچک‌تری دارد. و الّا در همه اين فطرت هست كه تمام اين عالم را اگر تحت‎سلطه شما بياورند، يعنى تمام قواى عالم خاضع شما بشوند و بعد به شما گفته بشود كه يك قواى ديگرى هم در ماوراى اينجا هست آيا مى‏خواهى آن را هم داشته باشى، محال است بگوييد نه، مى‏گوييد بله. مگر آن كه رسيده باشد به معدن كمال، حجاب‏ها را دريده باشد و رسيده باشد به معدن كمال و او بسيار كم است. ... ملت ايران بايد توجه كند به اينكه واقع شده است در يك عصرى كه انحراف در همه عالم هست. اين انحراف هميشه هم بوده است، لكن این‌طورى كه الآن انحراف افزايش پيدا كرده است، در ساير عصرها به اين افزايش نبوده، براى اينكه، آلات اين‎قدر نبوده، ابزار كار اين‎قدر نبوده. الآن ابزار كار به اندازه‏اى رسيده است كه قدرت‏ها مى‏توانند اگر از ترس ديگرى نباشد دنيا را به آتش بزنند و اين آتشى است كه افروخته شده است و بايد به بركت ملت‏ها اين آتش فرو بنشيند. ملت‌ها بايد توجه بكنند به اينكه قدرت‏هاى بزرگ آنها را براى خودشان مى‏خواهند. قدرت‏هاى بزرگ به اين كسانى كه همه چيزشان را تقديم آنها مى‏كنند به‎نظر سنگ استنجاء نگاه مى‏كنند كه بعد كه مطلب تمام شد دورش مى‏اندازند. اينها نمى‏فهمند به اينكه خير آنها را آنها نمى‏خواهند، آنها خير خودشان را مى‏خواهند. آن كه خير همه را مى‏خواهد اسلام است. آن كه مى‏خواهد خير در دنيا تحقق پيدا كند، آن اسلام است و آن مكتب صحيح انبيا، مكتبى كه منحرف‏ نشده باشد. ازاين‎جهت بازى مى‏خورند يا براى هواى نفسى كه دارند، براى اين چند روزى كه مى‏خواهند سلطنت كنند، اين چند روزى كه مى‏خواهند امارت كنند، براى اين چند روز همه چيز خودشان را از دست مى‏دهند؛ نوكرى بى‏شرافت يك كسى را مى‏كنند تا به ملت‏هاى خودشان تحميل كنند و زورگويى كنند، و اين اشتباهى است كه اينها دارند. اگر همه اينها به آغوش اسلام برگردند، اسلام براى همه‏شان خوب است. اسلام، هم تربيت باطنى مى‏كند و هم حفظ مصالح دنيوى را مى‏كند. اگر اينها همه با ملت‏هايشان آشتى كنند، اين دشمنى كه اينها با ملت‏ها دارند هيچ‎كس با كسى ندارد. بالاترین دشمنى اين است كه ذخاير آنها را به دشمن‏هاى آنها مى‏دهند، و ابزار كوبنده مخرب را با نفت آنها به اختيار دشمن‏ها قرار مى‏دهند. اين بالاترين دشمنى است كه الآن بشر مبتلا به آن هست و ملت‏هاى مظلوم مبتلاى به اين هستند و تا ملت‏ها بيدار نشوند و هشيار نشوند كار انجام نمى‏گيرد. ... ما بايد از خودمان شروع كنيم، اگر ما خودمان را اصلاح كنيم قهراً آن مقصدى كه ما داريم، در دنيا هم صدور پيدا مى‏كند، چنانچه پيدا كرده است. اگر خداى‎نخواسته، ما هواهاى نفسانى‏مان اسباب اين بشود كه گله‏ها به شكايت‏ها، شكايت‏ها به مخالفت‏ها برسد، آن روزى است كه عزاى همه كشور را بايد بگيريم و گناهش گردن ما است كه نفسانيت خودمان را زير پا نگذاشتيم. همه باهم باشيد، همه دنيا برخلاف شما هستند الا بسيار كم. اگر همه شما باهم نباشيد و از باطن بپوسيد، شك نكنيد كه بعد از چندى همان مسائل سابق به يك صورت بدترى پيش خواهد آمد؛ همان اسلام شاهنشاهى دوباره برمى‏گردد. آنها مى‏دانند كه بايد بگويند اسلام، امريكا هم براى اسلام دلش مى‏سوزد، اما اسلام امريكايى در زمان شاه هم بود، اسلام امريكايى بود، كسى حق نداشت دخالت در هيچ امرى بكند. اسلام امريكايى اين بود كه مُلّاها بايد بروند درسشان را بخوانند، چه‌كار دارند به سياست. با صراحت لهجه مى‏گفتند. از بس تزريق شده بود در اين مغزها باورشان آمده بود كه ما بايد برويم توى مدرسه درس بخوانيم، چه‎كار داريم به اينكه به ملت چه مى‏گذرد؛ امر مردم و امر حكومت با قيصر**** است به ما چه ربطى دارد و يك دسته ديگر هم كه تزشان اين است كه بگذاريد كه معصيت زياد بشود تا حضرت صاحب(عج) بيايد.***** حضرت صاحب مگر براى چى مى‏آيد؟ حضرت صاحب مى‏آيد معصيت را بردارد، ما معصيت كنيم كه او بيايد؟ اين اعوجاجات را برداريد. اين دسته‏بندى‏ها را براى خاطر خدا اگر مسلميد و براى خاطر كشورتان اگر ملى هستيد، اين دسته‏بندى‏ها را برداريد و در اين موجى كه الآن اين ملت را به پيش دارد مى‏برد، در اين موج خودتان را وارد كنيد و برخلاف اين موج حركت نكنيد كه دست و پايتان خواهد شكست. ... دولت با تمام قدرت دارد كارى كه براى خدا است طى مى‏كند. قوه قضايى با تمام قدرت دارد دستگاه قضايى را اصلاح مى‏كند. مجلس با تمام قدرت دارد كارهايى كه به‎عهده او است انجام مى‏دهد. ... پشتيبان مجلس، پشتيبان قوه قضايى، پشتيبان دولت يعنى پشتيبان اسلام، اينها براى اسلام دارند خدمت مى‏كنند. در زمان حضرت امير - سلام‌اللّه عليه - هم انحرافات بوده است، انحرافات جزيى بوده است. زمان خود پيغمبر اكرم(ص) هم انحرافات بوده است، شما اگر قرآن را توجه بكنيد مى‏بينيد كه چقدر از همان مردم شكايت شده است. اختلافات، يعنى انحرافات يك چيزى نيست كه مال حالا باشد، لكن مقايسه بايد كرد بين انحرافات قبل از اين جمهورى اسلامى و انحرافات حالا. مى‏گويند خوب است كه به اسم اسلام نباشد. به اسم اسلام نباشد كه وقتى اسلام نباشد با يك اردنگى همه را بيرون مى‏كنند. چرا به اسم اسلام نباشد؟ مگر اسلام جز اين مى‏خواهد كه قوه قضايى‏اش خوب باشد، قوانين‏ اسلامى‏اش هم عمل بشود. اينها دارند زحمت مى‏كشند براى اين، حالا يك جايى هم خلاف واقع مى‏شود، كجا است، زمان پيغمبر مگر واقع نمى‏شد؟ زمان حضرت امير واقع نمى‏شد؟ مگر مردم با حضرت امام حسن(ع) چه كردند؟ همان اصحاب چه كردند با او؟ ملت ايران بهترند يا آنها؟ اسلام در حالا بهتر است يا آن وقتى‎كه آنها با اسم اسلام، پيغمبر را آن‎طور اذيت مى‏كردند و اولاد پيغمبر را آن‎طور كشتند با اسم اسلام؟ چرا بايد عقده‏هاى قلبى انسان را منحرف كند و هواهاى نفسانى همه چيز را كنار بگذارد و فقط عيوب را نگاه كند؟ آن هم يك عيب را كه ببيند بگويد اصلاً عالم به هم خورد، تمام شد، اسلام تمام شد. اگر يك قاضى يك جايى انحراف پيدا كرد بگويند نخير ديگر اصل اسلام تمام شد، اين اسلام به درد نمى‏خورد. آن اسلامى به درد مى‏خورد كه سرتاسر خيابان‏هايش فحشا بود، فحشاى علنى؟! به او راضى هستند، به اين راضى نيستند. اگر مهلت داده بود خدا به اينها، خدا مى‏داند كه با اسلام مى‏خواستند چه بكنند. اسم اسلام، اما اسلام را چه جورى معرفى كنند. اسلامى كه با مشروبات مخالف نيست، اسلامى كه با حدود شرعيه هم سروكار ندارد، نبايد جارى بشود، اسلامى كه با مراكز فحشا هم نبايد دخالت بكند، اسلام شاهنشاهى اين بود ديگر. اسلام بود، اما مراكز فحشا سرتاسر ايران پر بود، اسلام بود، اما مراكز فساد سرتاسر ايران پر بود، اسلام بود اما فحش به اسلام مى‏دادند، فحش به پيغمبر اسلام دادند و كسى آن‎وقت نگفت چرا، زمان رضاشاه ملعون و اين زمان بدتر از او شده بود. اينها شيطان‏تر بودند از او و اگر چنانچه مهلت پيدا كرده بودند اينها، خدا مى‏داند كه اين ملت را به كجا مى‏رساندند و اين جوان‏هاى ما را به كجا مى‏رساندند.»[۱۴]

________________________________________

6. آیت‌الله خامنه‌ای رئیس‌جمهور و امام‎جمعه تهران، امروز در مراسم نماز عید فطر و همچنین دیدار با سفرای ۱۸ کشور اسلامی درباره اقتصاد کشور و مسائل مهم جهان اسلام مطالبی را بیان کرد. رئیس‌جمهور در خطبه‌های نماز عید فطر درباره لزوم اجرای احکام اسلامی، وضع و اجرای قوانین به نفع محرومان و مستمندان، مؤثرنبودن تذکر و توصیه به اخلالگران اقتصادی، لزوم برخورد با محتکران و گران‌فروشان، همکاری دولت و قوه قضاییه دراین‎زمینه و تقبیح دولت فرانسه در همکاری با هواپیماربایان و حمایت آن دولت از تروریسم سخنانی ایراد کرد که بخش‌هایی از گفته‌های وی بدین‎شرح است: «در این کشور باید احکام اسلام به‎طور دقیق پیاده بشود، آنچه ما تا امروز توانسته‌ایم پیاده کنیم، بخشی از راه است. بقیه راه را هم با کمال قدرت، این ملت خواهد پیمود. ممکن است افراد نباشند، این یا آن چهره معروف ممکن است نباشد، اما این جریان، عظیم و تمام‎نشدنی هست. احکام اسلام است که خواهد توانست وضعیت این کشور و این ملت را به سامان برساند. اسلام دقیق، فقیه، فقاهتی، متکی به منابع و مدارک فقهی اسلامی که کارشناسان آن را اسلام بدانند، اسلامی که تکلیف شرعی ما عمل‎کردن به احکام آن است. این به معنای آن نیست که ما چشم را روی هم می‌گذاریم و از دردها و بیماری‌های اجتماعی درزمینه‌های اخلاقی، اقتصادی و سیاسی صرف‌نظر می‌کنیم، به‌هیچ‌وجه این‌جور نیست. ما معتقدیم که دولت جمهوری اسلامی ایران و مجلس شورای اسلامی و دستگاه قضایی باید دست‎به‎دست هم بدهند. احکامی اسلامی را که در خدمت محرومان و مستمندان، در خدمت عقب‌افتادگان جامعه است، هرچه زودتر به شکل قوانینی دربیاورند و دولت جمهوری اسلامی این قوانین را با قدرت و قاطعیت اجرا کند. در مقابله با متخلفین جامعه هم ما با همان قاطعیت اسلامی ایستادگی خواهیم کرد، قاطعیت علوی، همان قاطعیتی که امیرالمؤمنین(ع) در مقابله با گران‌فروشان، ظالمان، محتکران، خدانشناسان و خودخواهان انجام می‌داد. متأسفانه هشدارهای مسئولان جمهوری اسلامی به گوش بعضی‌ها نرفت. آنهایی که باید باتوجه‎به تنگناهای جمهوری اسلامی به‎خاطر جنگ، بیشتر به [فکر] حال مردم باشند، کمتر به منافع شخصی خود فکر کنند و مردم را این‌قدر در فشار قرار ندهند، متنبه نشدند. ... امروز دولت جمهوری اسلامی ناچار است با قاطعیت وارد میدان عمل بشود و من به شما برادران و خواهران بگویم که دولت جمهوری اسلامی ایران و قوه قضائیه متفقاً و توأماً در مقابل این خون‎خواران و این ظالمان با قاطعیت وارد میدان عمل خواهد شد. به فضل خدا قاطعیت در عمل به‎وسیله ارگان‌های اجرایی و قوه مجریه و قوه قضائیه و قاطعیت در تصمیم به‎وسیله قوه مقننه، مجلس شورای اسلامی و ملاحظه دقیق انطباق احکام با قرآن و اسلام خواهد توانست تنگناها و مضیقه‌های این ملت را باز کند. ما در مسائل فقط یک چیز می‌شناسیم و آن احساس تکلیف و وظیفه شرعی است ملاحظه این یا آن قشر را نخواهیم کرد، فقط ملاحظه تکلیف الهی را خواهیم کرد. احکام اسلامی و شرعی را فقهای بزرگوار به ما بگویند، مجلس شورای اسلامی قوانین را تصویب بکند، قوه مجریه و دولت جمهوری اسلامی با قاطعیت آن قوانین را عمل خواهد کرد. ... شما ببینید کار دنائت در یک دولت به کجا می‌رسد، هواپیمادزدی شده به‎وسیله تروریست‌ها، کاری که ازنظر همه هوشمندان جهانی محکوم بوده است، خود این آقایان مدعی دمکراسی همیشه کسانی را که دست به هواپیماربایی می‌زدند محکوم می‌کردند، این را کار تروریست‌ها می‌دانستند. وقتی آن‎وقت تروریست‌ها با یک چنین زمینه‌ای هواپیمای ایران را با آن‎همه مسافر، پیر و جوان، با آن سختی‌ها و شدت‌هایی که بر مسافران وارد آمده در فرودگاه فرانسه به زمین می‌نشانند، دولت فرانسه حتی اجازه نمی‌دهد که مسافران خسته‌ای که ساعت‌های متمادی در گرما و خستگی هواپیما آن‌چنان به ستوه آمده‌اند، بروند در یک هتلی استراحت کنند. ملت ایران این بخش و این جزء از استکبار جهانی را بشناسد. دولت فرانسه که خود را وارث اولین دمکراسی جهانی می‌داند از تروریست‌ها حمایت می‌کند. از مردم بی‌گناه بی‌پناهی که به‎اجبار به خاک فرانسه کشانده شده‌اند، همین اندازه حمایت نمی‌کند که آب سردی به گلوی آنها برساند، آنها را در یک هتل و در یک استراحتگاه اسکان بدهد. اجبار کرد که باید هرچه زودتر خارج بشوید. البته دولت کویت هم رفتار نامناسبی داشت. او هم هنگامی‎که ۵۰ نفر تقریباً از مسافرین هواپیما در کویت پیاده شدند به‎وسیله تروریست‌ها، به‎جای اینکه با آنها رفتار محبت‌آمیز داشته باشد در وهله اول، در برخورد اول مثل اینکه با تروریست‌ها مواجه‌اند یک چنین رفتاری با آنها داشتند، در میان عناصر مسلح آنها را می‌برند و در یک محلی می‌نشانند، علاوه‎براینکه به‎جای کمک به دولت ایران برای بازگرداندن تروریست‌ها به ایران و خلاص‎کردن مسافران از دست تروریست‌ها به آنها کمک هم می‌کنند، بنزین هم می‌دهند، وسیله ادامه مسافرت غاصبانه و ظالمانه آنها را [مهیا] می‌کنند، اینها را ملت ما از یاد نخواهد برد.»[۱۵] آیت‎الله خامنه‎ای همچنین در دیدار با سفرای ۱۸ کشور مسلمان که به مناسبت عید فطر در مقر ریاست‎جمهوری حضور یافته بودند درباره موضوعات مهم جهان اسلام ازجمله بازگشت مسلمانان به اصالت دینی، توجه به وحدت کلمه در ملل مسلمان و رفع کدورت‌ها، تلاش برای نفی سلطه امریکا از کشورهای اسلامی و تمسک به سیاست مستقل و عمل به شعار “نه شرقی، نه غربی” بیاناتی کرد. روزنامه اطلاعات درباره این دیدار و سخنان رئیس‎جمهور درج کرده است: «[آیت‎الله خامنه‎ای گفت] «حقیقت این است که بسیاری از کشورهای اسلامی دچار فقر و نظام طبقاتی هستند و این وضع لزوم خودسازی را ایجاب می‌کند. ما براساس همین نارسایی‌ها و ناکامی‌ها از آغاز تاکنون برای وحدت کشورهای اسلامی هشدار داده‌ایم و این یک شعار نیست، بلکه یک دعوت واقعی است. رئیس‌جمهور اضافه کرد: ما احساس می‌کنیم که اگر مسلمانان از وحدت کلمه برخوردار باشند بسیاری از مشکلاتشان حل خواهد شد. رئیس‌جمهور با اشاره به اختلافات نظام حکومتی و عقیدتی در برخی از کشورهای اسلامی گفت: حتی وحدت مورد نظر ما باوجود این اختلافات نیز قابل‎اجرا می‌باشد. ما هرگونه اختلافی را با کشورهای اسلامی و بهانه استعماری سنی و شیعه را قویاً نفی می‌کنیم. ایمان مشترکی که همه ما مسلمانان داریم ایجاب می‌کند که مسلمانان با عزت و سربلندی زندگی کنند. این عزت هنگامی مهیا خواهد شد که بیگانگان بر ما سلطه نداشته باشند و ما بتوانیم به گذشته باعظمت خود برگردیم. آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به کوشش رجال و بزرگان دنیای اسلامی ازجمله سیدجمال‌الدین اسدآبادی، عبده و اقبال برای اتحاد مسلمین گفت: برای مسلمانان جایز نیست که مجاهدت‌های این بزرگان را فراموش کنند. ... شرط اصلی وحدت و بازگشت به خویشتن اسلامی خارج‎شدن از مرز سلطه اقتصادی و سیاسی بیگانگان خصوصاً امریکا می‌باشد. ما مسلمانان یک‌چهارم جمعیت جهان را تشکیل می‌دهیم و از سرزمین‌های بسیار ثروتمند و ازنظر استراتژیکی مهم برخوردار هستیم. رئیس‌جمهور آن‎گاه خطاب به سفرای کشورهای اسلامی حاضر در این دیدار گفت: ما فکر می‌کنیم که این قدرت عظیم با حفظ وحدت در دنیای اسلامی امکان‌پذیر است. البته وحدتی که از آن یاد می‌کنیم باید وحدتی واقعی و بامحتوا باشد. ما امیدواریم که کنفرانس اسلامی درباره مسائل اسلام واقعی‌تر کار کند و زمینه‌های وحدت واقعی را مورد بحث قرار دهد. آیت‌الله خامنه‌ای درباره سیاست‌های امریکا و مسئله فلسطین و هم‌راستا‎بودن مبارزه با اسرائیل و امریکا گفت: امروز در میان بیگانگانی که به نحوی در کشورهای اسلامی نفوذ دارند، خطرناک‌تر از همه امریکا است و امریکا به معنی واقعی کلمه در منطقه خطر مهمی را تشکیل می‌دهد و متأسفانه روزبه‌روز نیز ازنظر سیاسی و اقتصادی قدرت زیادی پیدا می‌کند. این را مسلمین باید علاج کنند و اگر ما مسئولین این درد را علاج نکنیم ملت‌های اسلامی دیرزمانی آن را تحمل نخواهند کرد. به اعتقاد ما مبارزه با اسرائیل بدون مبارزه با امریکا امکان‌پذیر نیست. تحلیل ما از مسائل فلسطین و مسائل منطقه و حتی اختلافات داخل سازمان آزادی‌بخش فلسطین بر این اصل استوار است. یعنی اگر هرقدر این سازمان از اقمار امریکا فاصله بگیرد، بهتر خواهد توانست با اسرائیل مبارزه کند. نقطه‌نظرات دیگر ما درخصوص سازمان آزادی‌بخش فلسطین عبارت است از اینکه این سازمان باید هرچه بیشتر مبارزه مسلحانه‌تر کرده و باید به اسلام روی بیاورد. این علاج است. یعنی روی‎آوردن به اسلام که ما درمورد همه گرفتاری‌ها در دنیای اسلام به آن معتقد هستیم و درمورد افغانستان نیز همین نظر را داریم. به اعتقاد ما باید مسئله افغانستان براساس افغانی‎بودن و اسلامی‎بودن حل گردد. ما معتقدیم که کشور اسلامی باید با اتخاذ سیاستی مبتنی بر اصل نه شرقی و نه غربی و پیروی از اسلام، صیانت لازم را به دست بیاورد. رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در خاتمه افزود: ما خوشبختانه بعد از انقلاب به‎رغم همه فشارها، توانسته‌ایم بیشترین مسائل خود را حل کنیم و امیدوار هستیم که با ادامه این روش و با تمسک به اسلام هرچه بیشتر پیش برویم.»[۱۶] موضوع سخنان امروز رئیس‌جمهور در نماز عید فطر مورد توجه خبرگزاری رویترز قرار گرفت. این خبرگزاری درباره موضع آیت‌الله خامنه‌ای درباره عملکرد فرانسه در حادثه هواپیماربایی و همچنین سخنان وی درباره لزوم برخورد با محتکران اعلام کرد: «به گزارش ایرنا خبرگزاری ملی ایران، علی خامنه‌ای رئیس‌جمهور ایران، امروز فرانسه و کویت را به‎خاطر دست‏داشتن در هواپیماربایی هفته گذشته مورد انتقاد قرار داد. شش نفر رباینده هواپیما این اقدام را در داخل خاک ایران به اجرا درآورده و هواپیما را ناگزیر از پرواز به کویت و فرانسه نمودند، ایران این دو کشور را متهم به همکاری با هواپیماربایان کرد و یک کنسولگری و یک مؤسسه آموزش زبان فرانسه در ایران را به‎عنوان عمل متقابل تعطیل کرد. ایرنا گفت خامنه‌ای در مقابل بیش از یک‎میلیون تن از مردم شرکت‌کننده در مراسم نماز پایان ماه رمضان ماه مقدس مسلمین، یادآور شد که اگر فرانسه فکر می‌کند می‌تواند ملت ایران را با چنین رفتارهایی خسته کند اشتباه کرده است. وی افزود که کویت هم به‎نوبه خود رفتارهای نامناسب بروز داده و تروریست‌ها را کمک کرده و سوخت دراختیار آنها قرار داده است. خامنه‌ای گفت ایران با افتخار به راه خود ادامه داده و چنین رفتارهای نامناسبی بر روابط ما با چنین کشورهایی تأثیر خواهد گذاشت. رئیس‌جمهور ایران همچنین هشدارهای دولت دایر بر اقدام سخت علیه محتکرین و سودجویان را که اهداف یک بیانیه شدیداللحن دولت ازجانب میرحسین موسوی نخست‌وزیر، محسوب می‌شد مورد تأکید مجدد قرار داد.»[۱۷]

________________________________________

7. موضوع احتکار اجناس و گرانی مایحتاج مردم و فشاری که ازاین‎بابت به مردم به‎ویژه قشر آسیب‌پذیر جامعه وارد می‌شود از محورهای سخنرانی آیت‌الله موسوی‌ اردبیلی رئیس دیوان عالی کشور، در مشهد بود. وی در سخنرانی در صحن امام خمینی مرقد امام رضا(ع) معترض گرانی و احتکار شد و ضمن اشاره به دستاوردهای انقلاب و چالش‌های پیش رو در جمهوری اسلامی و مشکلات ناشی‎از وقوع انقلاب اظهار کرد: «علی‌رغم موفقیت‌ها، گرفتاری‌هایی هم داریم. این گرفتاری‌ها مقدارش طبیعی است. ملتی که انقلاب کرده، زنجیر اسارت را پاره کرده، نظامی را درهم ریخته، ارزش‌های نو را به‎جای ارزش‌های سابق می‌خواهد بر کرسی بنشاند، اوضاعی را که پنجاه سال بیراهه می‌رفت، می‌خواهد به طریقی الهی و صراط مستقیم برگرداند، طبعاً این گرفتاری‌ها و کمبود را خواهد داشت. ما اینها را تحمل می‌کنیم. ما با قیافه و با چهره و با نگاه پرامید به آینده انقلاب نگاه می‌کنیم. این انقلاب هرچه اشکالات داشته باشد، یعنی پیامد داشته باشد، طبیعی و قهری است. این [ملت] هم او را استقبال می‌کند و هم تحمل می‌کند و هم کوچک‌ترین ناراحتی ندارد. خدایا، تو شاهدی من این را از صمیم قلب می‌گویم و بر او ایمان و اعتقاد دارم. اگر قرار باشد پیاده‎شدن نظام خدا و نظام اسلامی لازمه‌اش ازبین‎رفتن و شهیدشدن نصف ملت ما باشد، ملت حاضر است، نصف ملت را از دست بدهد، ولی این انقلاب صدمه نبیند. اما در اینجا نکاتی هست اگر هم کوچک باید به آنها توجه شود. یک مقدار از اشکالات در این جامعه ما اشکالات طبیعی نیست، نه لازمه جنگ است نه توطئه دشمن است، در نتیجه بد عمل‎کردن بعضی از مسلمان‌ها، در نتیجه بی‌تفاوتی بعضی از مردم مسئول یا غیرمسئول، این اشکالات را گاهی در این کشور ایجاد می‌کنند. این اشکالات مردم مبارز و فداکاری که حاضر است نان شب و غذای شب خود را نخورد، بچه‌ای را گرسنه نگه دارد، تمام موجودی خود را در راه خدمت به خلق در جبهه‌ها، نهادها، ارگان‌ها و برای استقرار این نظام ایثار می‌کند، اما افرادی و انسان‌های غیرمسئول و غیرمتعهد می‌آیند و درنتیجه اینها را ناراحت می‌کنند، مکدر می‌کنند، ملول می‌کنند، یک جنس را چندبرابر می‌فروشند، به‎وسیله احتکار و قاچاق و با وسایل دیگر در امور این نظام اجتماعی اخلال می‌نمایند. گناه اینها نه در پیشگاه خلق و نه در پیشگاه خدا قابل‎بخشش و بخشودنی نیست. ان‌شاءالله دستگاه قضایی با کمال قدرت به سراغ اینها می‌آید و اینها را به سزای اعمال خودشان می‌رساند. این اعمال گذشته از اینکه یک نابسامانی در جامعه ایجاد می‌کند، آنچه مهم است بهانه به دست ضدانقلاب می‌دهد.» آیت‎الله اردبیلی افزود: «ضدانقلاب می‌آید این نابسامانی‌ها را زیر ذره‌بین می‌گذارد، توی بوق می‌کند. در دنیا تبلیغات می‌کند به‎قصد اینکه به انقلاب عزیز ما صدمه بزند.» وی سپس اضافه کرد: «هرچند انقلاب ما کارش از شکست گذشته است، چهار سال بر این انقلاب گذشته و هر روز که بر ما می‌گذرد امروزش بهتر از دیروز است، اما آنهایی که صدمه می‌زنند و کارهای غیرمسئولانه می‌کنند و ضربه ولو ناچیز می‌زنند، بهانه به دست ضدانقلاب می‌دهند، گناه اینها بخشودنی نیست. اما خواهران و برادران، ما باید مانند مؤمنین صدر اسلام آن‌چنان قوی باشیم و آن‌چنان آماده باشیم که دشمنان بدانند و بفهمند ما بیدی نیستیم که با این بادها بلرزیم، بیایند صدمه به اقتصاد ما بزنند، بیایند ضدانقلاب تحریک کنند و برای مزدوران اجنبی انگیزه ایجاد کنند و تحریک کنند، نباید مردم در مقابل این کارها ضعیف و ناراحت شوند و به ستوه بیایند.»[۱۸]

________________________________________

8. خبرگزاری ژاپنی کیودو تمایل شرکت‌های خارجی برای مشارکت در پروژه‌های بزرگ صنعتی و تجاری ایران را باوجود جنگ بین ایران و عراق به یک صحنه منازعه بین شرکت‌های بزرگ صنعتی تعبیر و رقابت برای اجرای این قراردادها را به یک جنگ اعلام‎نشده تشبیه کرد. کیودو احداث نیروگاه شهید رجایی در قزوین، ایجاد خط راه‌آهن بین کرمان و بندرعباس، احداث انتقال لوله ۱۰۰۰ و ۱۳۰۰ کیلومتری از بندر گناوه به چابهار و بندر جاسک و راه‌اندازی پایانه برای صدور نفت از این مناطق را ازجمله این پروژه‌ها نام برد. بنا به اعلام این خبرگزاری «باوجودی‎که نشانه‌ای از پایان فوری جنگ ۳۴ ماهه ایران و عراق به چشم نمی‌خورد، ولی بااین‎حال صاحبان شرکت‌های خارجی در نقاط مختلف جهان در یک جنگ اعلان‎نشده برای مشارکت در پروژه‌های صنعتی ایران به سر می‌برند درحالی‎که بعضی از پروژه‌های ایران دررابطه‎با برنامه‌های عمرانی پنج‎ساله این کشور (بین سال‌های ۸۷ - ۱۹۸۳) به‎زودی به مناقصه بین‌المللی گذاشته خواهد شد. دولت ایران از شرکت‌های مختلف مهندسی خواسته است شرایط خود را برای احداث یک مرکز بارگیری نفت در دریای عمان به این کشور تسلیم کنند. ازطرفی، در ماه اوت احداث نیروگاه دومیلیون کیلوواتی رجایی به مناقصه گذاشته خواهد شد. مجتمع مزبور که یک‎میلیارد دلار خرج در بر خواهد داشت قرار است برق مورد نیاز مجتمع‌های صنعتی قزوین را تأمین کند. برای احداث نیروگاه حرارتی مزبور، شرکت‌های هیتاچی، توشیبا و صنایع سنگین میتسوبیشی همراه چند شرکت از آلمان‎غربی و فرانسه به رقابت خواهند پرداخت. انتظار می‌رود قرارداد برای احداث این مجتمع در ماه مارس ۱۹۸۴ به امضا برسد. ایران همچنین در نظر دارد یک خط راه‌آهن بین کرمان و بندرعباس ایجاد کند و بعدها قصد دارد این خط را به تهران وصل کند. بخش احداث سه کیلومتر تونل در مسیر سیصد کیلومتری این خط آهن به عهده کارگزاران خارجی گذاشته خواهد شد که شرکت‌های ژاپنی ازجمله میتسوبیشی در این پروژه چهارصدمیلیون دلاری با یوگسلاوی شریک خواهند بود. از دیگر پروژه‌هایی که چشم صاحبان شرکت‌های خارجی را به خود جلب کرده است پروژه چهارمیلیارد دلاری احداث ترمینال بارگیری نفت توسط شرکت ملی نفت ایران می‌باشد. پروژه مزبور دربرگیرنده احداث دو خط لوله نفتی به طول ۱۰۰۰ و ۱۳۰۰ کیلومتر از بندر گناوه به ترمینال بارگیری نفت در چابهار و بندر جاسک در حاشیه دریای عمان می‌باشد که خط لوله‌های نفتی هرکدام به ظرفیت انتقال یک‎میلیون بشکه نفت در روز خواهد بود. تاکنون نوزده شرکت مهندسی از ژاپن، کره‌جنوبی، ایران و سایر کشورهای جهان داوطلب انجام پروژه مزبور شده‌اند که باید تا ۱۸ ژوئن سال جاری شرایط خود را تسلیم دولت ایران کنند.»[۱۹]

________________________________________

9. نشریه آلمانی اشپیگل در مقاله‌ای کوتاه از همکاری شرکت‌های آلمانی با دولت عراق و فروش تجهیزات جنگی به ایران، باوجود ممنوعیت این امر در قوانین داخل آلمان، البته با پوشش صوری به این نوع معاملات، خبر داد. در این مقاله، هرچند از ایران به‎عنوان خریدار تجهیزات نام برده و فقط به سفارش خرید اشاره شده و همچنین از تحویل اقلام درخواستی مطلبی نیامده است، اما درباره خریدهای تجهیزات نظامی عراق مصداق‌های بارزی درج شده است. به‎علاوه، این مقاله یادآور شده است که تخلفات شرکت‌های آلمانی از قانون آن کشور برای فروش تجهیزات جنگی، به‎قدری زیاد و عادی شده است که شرکت‌ها لزومی برای مخفی‌کاری دراین‌باره نمی‌بینند. ترجمه مقاله اشپیگل مندرج در نشریه گزارش‏های ویژه خبرگزاری جمهوری اسلامی بدین‎شرح است: «جنگ خلیج که اکنون تقریباً شعله‌اش پایین آمده است، برای تمامی محله‎های کار در آلمان کمک می‌کند. ... در سال ۸۲ ارتش عراق سفارش ۱۰۰۰ بی‌سیم ای‌۶۸۶۲ را به آ.ا.گ برلین داد و کمی بعد از آن، ایران هم چنین سفارشی را به آ.ا.گ داد. دررابطه‎با اتومبیل‌های به‎اصطلاح آمبولانس، شرکت مگی‌روس معامله خوبی داشته است. دادستان عالی فقط با علامت هلال‌احمر روی اتومبیل‌های بیابانی آماده جنگی، رضایت داده است که برای ارتش عراق ارسال می‌شده است و جریان حقوقی علیه شرکت را مختومه اعلام کرده است، به‎نظر او این اتومبیل‌های خدماتی برای حمله‌های نظامی به کار نمی‎روند و بنابراین صادرات اتومبیل‎های ارتشی مجاز می‌باشند، حتی به کشورهایی مانند عراق که جنگ تهاجمی می‌کنند. حتی مسئولین کنترل صادرات این زحمت را به خود ندادند که این اتومبیل‌های پلمپ‎شده را باز کنند و ببینند که این آمبولانس‌ها اصلاً برای حمل مریض در مناطق جنگی ساخته و آماده نشده‌اند و آنها وظیفه دیگری دارند. اخیراً اعمال خلاف قانون طبق ماده ۲۶ قانون اساسی به‎قدری زیاد شده است که دیگر شرکت‌ها سعی بر مخفی نگه‎داشتن معاملات تسلیحاتی خود با کشورهای درحال جنگ نمی‌کنند. مرسدس بنز هم سال پیش وسایلی مجهز به وسایل بی‌سیم و مخابراتی آ.ا.گ به بغداد ارسال کرده است. شرکت بلومن هاردت نیز ۵۰۰ اتومبیل مخصوص نظامی به مناطق جنگی فروخته است و عراقی‌ها با آنها تانک‌های خود را که در باتلاق‌ها گیر کرده بودند بیرون کشیدند.»[۲۰]

________________________________________


10. باتوجه ‎به نابسامانی اقتصادی عراق و ناتوانی این کشور در پرداخت بدهی‌های خارجی خود، امروز یک شرکت ژاپنی اعلام کرد که طلب خود را ازطریق خرید نفت خام از عراق وصول خواهد کرد. خبرگزاری آسوشیتدپرس دراین‌باره اعلام کرد: «یک مقام رسمی شرکت میتسوبیشی ژاپن گفت عراق بدهی خود را که به ۴۴ میلیون دلار بالغ می‌گردد ازطریق نفت خام پرداخت خواهد کرد. این مقام رسمی گفت این موافقت‎نامه همچنین به بغداد اجازه می‌دهد که پرداخت ۱۶۱ میلیون دلار اضافی (۹۰ درصد از مبلغی که قرار بود در سال ۱۹۸۳؛ ۱۳۶۲ پرداخت کند) را به مدت دو سال به تعویق بیندازد. وی گفت ده درصد باقی‎مانده در سال جاری به اقساط ماهانه پرداخت خواهد شد. عراق در ماه فوریه (بهمن‌ماه گذشته) از شرکت‌های عمده بازرگانی و ساختمانی ژاپن درخواست کرد که پرداخت وجوه برای پروژه‌های ساختمانی من‌جمله بیمارستان‌ها، جاده‌ها و کارخانه‌های شیمیایی را به تعویق بیندازند. میتسوبیشی دومین کمپانی است که عراق قروض خود را با آن تصفیه می‌کند. شرکت ماروبنی هفته گذشته قرارداد مشابهی با عراق منعقد کرد.»[۲۱]

________________________________________

  • نیروهای شناسایی تیپ۳۳ المهدی(عج) آخرین ساعات روز گذشته در منطقه آلانه در عمق پانزده کیلومتری هنگام شناسایی به یک گروه گشتی دشمن برخورد کردند و محاصره شدند و پس از درگیری با استفاده از تاریکی شب موفق شدند از محاصره خارج شده و به مقر خود بازگردند. شایان ذکر است که نیروهای مذکور یک دستگاه دوربین در منطقه جا گذاشتند. [گزیده اسناد عملیات والفجر۲، جلد؟، مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ: موضوع، تابستان ۷۸، ص۱۵۰]
    • دیدارکنندگان با امام خمینی عبارت بودند از: آیت‌الله خامنه‌ای رئیس‎جمهور، حجت‎الاسلام هاشمی ‌رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، میرحسین موسوی نخست‌وزیر، سیدحسین موسوی دادستان کل انقلاب، محمد امامی‌ کاشانی رئیس دیوان عدالت اداری، قاسم‌علی ظهیرنژاد رئیس ستاد مشترک ارتش، محمدتقی فلسفی هیئت‎رئیسه و نماینده مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای نگهبان، اعضای هیئت دولت، دادستان انقلاب مرکز و ارتش، اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، فرماندهان نیروی هوایی، زمینی، دریایی، شهربانی و ژاندارمری، فرمانده شورای‎عالی سپاه، اعضای شورای روحانیت مبارز و...
      • بر كسانى كه بيگانه‏اند.
        • پادشاه.
          • سخنان امام خمینی درباره انجمن حجتیه و اینکه آنها ظهور امام زمان(عج) را در گرو افزایش مفاسد در اجتماع می‌دانند، روز بعد در دیدار آیت‌الله خامنه‌ای و حجت‏الاسلام هاشمی‌ رفسنجانی طرح شد. حجت‎الاسلام هاشمی ‌رفسنجانی در یادداشت‎های روزانه خود درباره این گفت‌وگو که در ۲۲ تیرماه انجام شد، نوشته است: «با آیت‌الله خامنه‌ای درباره جریان‌های سیاسی که دیده می‌شود، گروهی از دولت و گروهی در مجلس و افرادی دیگر از اصفهان، هماهنگی دارند، صحبت کردیم و هم راجع به وزارت اطلاعات و [انجمن] حجتیه. [آیت‌الله] خامنه‌ای گفتند بعد از صحبت‌های [انجمن] حجتیه احساس خطر کرده و آماده اعلام انحلال است، اما مایل است به امر امام باشد و آقای محمود [حلبی رهبر انجمن خیریه حجتیه مهدویه] نامه‌ای به امام نوشته است. حدس می‌زنم امام چنین امری نکنند؛ خودشان باید اقدام کنند. دیروقت به خانه آمدم، بستگان مهمان بودند. درباره اختلافات رفسنجان مقداری بحث شد.» [اکبر هاشمی رفسنجانی، آرامش و چالش (کارنامه و خاطرات سال ۱۳۶۲)، به اهتمام مهدی هاشمی، تهران: نشر معارف انقلاب، چاپ سوم، ۱۳۸۶، ص۱۴۶]



پاورقی‌ها

منابع و مآخذ روزشمار 1362/04/21

  1. سند شماره: ۱۲۴۵۴۶، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، از: قرارگاه عملیات فتح، به: قرارگاه‌های فتح۱ و فتح۲.
  2. سند شماره: ۱۲۵۱۲۵، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، از: قرارگاه عملیات فتح - رکن ۳، به: قرارگاه عملیاتی فتح۲ سپاه و ارتش.
  3. سند شماره: ۳۵۱۰۵۶، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، از: فرمانده منطقه۱۱، به: فرماندهی کل سپاه و قرارگاه خاتم‌الانبیا، ۲۱/۴/۶۲.
  4. سند شماره: ۱۹۶۸۹، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، از: اطلاعات عملیات قرارگاه خاتم‌الانبیا سپاه، به: فرماندهی کل سپاه، ۲۱/۴/۶۲.
  5. سند شماره: ۱۳۳۴۸۱، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، از: اداره اطلاعات شاجا به نخست‌وزیری، ۲۱/۴/۶۲.
  6. سند شماره: ۱۳۳۴۸۱، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، از: اداره اطلاعات شاجا به نخست‌وزیری، ۲۱/۴/۶۲.
  7. سند شماره: ۳۵۴۱۰۲، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، از: قرارگاه قدس سپاه - اطلاعات، به: قرارگاه حمزه - اطلاعات، ۲۵/۴/۶۲.
  8. نشریه ویژه خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، شماره ۱۲۰، ۲۷/۴/۶۲، ص ۳۴، رادیو صدای آزاد ایران.
  9. سند شماره: ۳۵۴۱۰۲، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، از: قرارگاه قدس سپاه - اطلاعات، به: قرارگاه حمزه - اطلاعات، ۲۵/۴/۶۲.
  10. سند شماره: ۱۱۳۲۱۶، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، بولتن ویژه مناطق کردنشین، شماره ۱۱۵، ۲۹/۴/۶۲، ص ۳.
  11. سند شماره: ۳۵۰۹۸۵، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، از: فرماندهی سپاه مهاباد به فرماندهی قرارگاه حمزه سپاه، ۲۳/۴/۶۲.
  12. سند شماره: ۴۴۱۰۶۲، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، از: دفتر وزیر سپاه به دفتر فرماندهی کل سپاه، ۳/۴/۶۲.
  13. سند شماره: ۱۱۳۲۱۶، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، بولتن ویژه مناطق کردنشین، شماره ۱۱۵، ۲۹/۴/۶۲، ص ۳.
  14. منبع: مؤسسه نشر آثار اما خمینی، کتاب صحیفه امام، تاریخ ...، جلد ۱۷، صص ۵۲۸ تا ۵۳۵.
  15. منبع: روزنامه اطلاعات، ۲۲/۴/۶۲، ص ۱۴.
  16. منبع: روزنامه اطلاعات، ۲۲/۴/۶۲، ص ۲، (رئیس‌جمهور در دیدار با سفرا).
  17. منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، نشریه گزارش‌های ویژه، شماره ۱۱۵، ۲۲/۴/۶۲، ص ۴، خبرگزاری رویتر، ۲۱/۴/۶۲.
  18. منبع: روزنامه اطلاعات، ۲۳/۴/۱۳۶۲، ص ۱۱.
  19. منبع: نشریه ویژه خبرگزاری جمهور اسلامی، شماره ۱۱۵،۲۲/۴/۱۳۶۲، ص ۱۰ و ۱۱، تهران - خبرگزاری جمهوری اسلامی، ۲۱/۴/۱۳۶۲.
  20. منبع: نشریه خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، نشریه گزارش‌های ویژه، شماره ۱۱۵، ۲۲/۴/۶۲، ص ۲،بن - خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ۲۱/۴/۶۲.
  21. منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، نشریه گزارش‌های ویژه، شماره ۱۱۵، ۲۲/۴/۶۲، ص ۱۴، توکیو، آسوشیتدپرس، ۲۱/۴/۶۲.